Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

zorgen om eenzame tiener zoon

Lieve mensen,

Ik maak me zorgen over mijn lieve zoon van 13. Hij voelt zich heel anders dan zijn leeftijdsgenoten, zijn grappen worden niet begrepen door de kinderen, wordt genegeerd en buitengesloten. En hij weet niet waarom en ik ook niet!!! Hij is zo ontzettend lief, slim, grappig, meelevend maar het lijkt alsof hij onzichtbaar is voor de kinderen van zijn leeftijd. Als hij iets zegt (grapje maakt bijvoorbeeld) wordt hij genegeerd of erger, wordt belachelijk gemaakt. Hij durft niet echt voor zichzelf op te komen, hij zegt wel iets terug, maar iets in de trend van "ja, ja dat zal wel..." that's it.

Hij is erg eenzaam en heeft maar 1 goede vriend waarmee hij elke zaterdag afspreekt om te gamen. Maar dat lijkt de laatste tijd ook niet meer zo goed te gaan. Zijn vriendje kraakt hem wat meer af, zegt bijvoorbeeld "je hebt geen humor", pest hem met zijn onvoldoende voor Duits en nog meer van die kleine pesterijtjes die bij mijn zoon hard aankomen. Hij vindt het niet leuk en ik ben bang dat hij straks niemand meer heeft. Hij geeft aan wel vrienden te willen maar het lukt niet. Hij heeft een aantal jaar op jiu-jitsu gezeten, helaas ook geen echte vrienden gemaakt.

Ja, hij is anders dan anders en het lijkt dat de leeftijdsgenoten dat "ruiken" op de een of ander manier. Hij is zachtaardig en zou nooit iemand beledigen. Dit gedrag verwacht hij ook van de omgeving, maar de kinderen kunnen zó gemeen zijn! Op de basisschool is dat zo 'n beetje begonnen. Hij werd uitgelachen om zijn trage werktempo. Zelfs zijn juf van groep 3 deed daar aan mee: "Wie is het sloomst in de klaas? ****!" zijn naam. Ik werd woedend toen ik dit (4 jaar later) hoorde, de 'juf' werkte niet meer op de school, anders had ze het geweten!

De eerste weken op de middelbare gingen zo goed, hij voelde zich op zijn gemak en vond zijn klas hartstikke leuk! Totdat ze hem "geroken" hebben!(Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen).

Hij werd opeens uitgelachen om zijn kapsel (heb je een pruik op?), om zijn manier van rennen, om zijn fietstempo enz... Heb aan zijn mentor de situatie uitgelegd, ze hebben het in de klas besproken (de pesters meenden het niet zo, het waren maar kleine pesterijtjes enz), verbetering kwam inderdaad. Maar nog steeds bijten ze hem toe "hou je mond, je hebt er geen verstand van" e.d. En dat doet hem pijn!

Tegen mij zegt hij dat hij het niet leuk vindt en dat zijn klas onvolwassen is, maar tegen zijn vader zegt hij: dat valt wel mee, ik kan er wel tegen. Hij zit trouwens in 2HAVO en haalt prima cijfers, maar gaat niet graag naar school. Aan de andere kant, welk kind gaat nou wel met plezier naar school?!

Hij is laatst getest op autisme/Asperger en ook een intelligentietest werd uitgevoerd. De psycholoog zegt dat hij inderdaad wat kenmerken heeft van autisme, maar niet genoeg en niet ernstig genoeg om een diagnose te stellen. Intelligentie is ook normaal. We hebben hem ingeschreven voor een assertiviteitscursus, maar dat start pas in april!

Ik vind het zo moeilijk om te zien dat hij niet echt gelukkig is en niet begrijpt waarom hij niet geaccepteerd wordt! "Ik heb wél humor, niet waar?" vroeg hij me laatst. Ja, dat heeft hij, je kunt er zo met hem lachen! Volwassenen en jongere kinderen kunnen wél met hem lachen, leeftijdsgenoten niet.

Ik vermoed dat hij hoog-sensitief is, heb dit ook aan de psycholoog gezegd maar het werd weggewuifd. Projecteer ik mijn verleden en ervaringen op hem? (want ik heb hetzelfde gehad, (nu nog altijd) dat zich anders voelen, alleen in mindere mate, bij hem lijkt het probleem groter te zijn)

Hoe maak ik mijn kind harder? Hoe bereid ik hem voor op het leven? Tips en/of ervaringen zijn welkom! of ben ik gewoon overbezorgd?

Sorry voor de lange post.

Steunen

Dit is een moeilijke situatie. Je kunt niet afdwingen dat anderen zich aardig gaan gedragen naar je zoon. Ik begrijp je zorgen.
Gelukkig gaat het nog wel goed op school met de cijfers. Ik heb zelf ook lang gedacht in weerbaarheid en aanleren. Maar ik denk dat het eerder te maken heeft met competentie en zelfvertrouwen en steun en begrip van je ouders.
Houdt de schoolsituatie goed in de gaten.
Kan je kind begeleiding krijgen in het omgaan met de concrete situaties op school? Soms heeft het zin om even na te denken wat je kunt zeggen of waar je je veiligheid kunt vinden.
En is het sociaal niets op school dan kun je, ook voor het zelfvertrouwen, kijken of er buiten school iets interessant is voor je zoon om in clubverband aan mee te doen en vrienden op te doen.
Muziek kan ook een vriendenmaker zijn. Misschien is er wel een harmonie of muziek op de muziekschool. Kijk eens waar hij goed in is en waar hij geinteresseer in is.
Misschien wel jeugdtheater, daar leer je ook veel situaties doorgronden door geformaliseerd uit te voeren en te becommentarieren.

Eenzaam

Er zijn veel andere zinvolle contacten, je ouders, je buren, je broers en zussen, familie, nichten en neven. En wees in elk geval je eigen beste vriend, dat is er al 1.

Marjoleine64

Marjoleine64

22-12-2014 om 18:12

een sova-training vakantie-kamp

bij Sterkamp! Onze oudste heeft 'sterkamp' gedaan in de zomervakantie na groep 6, en 'maankamp' in de meivakantie in groep 7. Er zijn ook kampen voor pubers. Echt een aanrader. Maar ja, ook dat is pas in de meivakantie.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 18:12

herken het wel

Ik heb wel zo'n beetje dezelfde soort jongens alleen dan zonder de neiging richting autisme. Overigens gaat mijn oudste zeker wel met plezier naar school (twee jaar verder).

Doet hij verder niet aan sport? Mijn jongste is op scouting begonnen dit jaar na iets van 4 sporten gedaan hebben en daar wordt zijn humor wel beter begrepen lijkt het.

Staar je niet al teveel blind op vrienden. Mijn beide zonen hebben nooit een echte boezemvriend gehad of iets dergelijks en daar hebben ze het niet echt moeilijk mee. Via de Xbox hebben ze ook leuke contacten.

Evanlyn

Evanlyn

22-12-2014 om 22:12

andere school?

Daar is die van mij enorm van opgebloeid. Alle scholen roepen dat ze veilig zijn, maar sommige zijn het echt. Of ze trekken net een ander publiek. Maar ja, hoe kom je daar achter...

wenda

wenda

22-12-2014 om 22:12

uitleggen?

Misschien doe je daar al veel aan, maar het kan helpen om uit te leggen dat dit gedrag vaak gewoon stom 'stoer' pubergedrag is, en meestal niet persoonlijk bedoeld. Onzekere kinderen/mensen betrekken vaak een hoop op zichzelf, en zijn blind voor hoe met anderen wordt omgegaan. Misschien 'ruiken' ze niet alleen hem maar is het een modus van met elkaar omgaan.
Een andere school zou ik zeker overwegen.

Christel

Christel

23-12-2014 om 14:12

Scouting

Het werd hierboven al genoemd, is scouting niks voor hem? Daar zijn er meer "anders" en mijn ervaring (3 scouts thuis) is dat je daar altijd kan zijn wie je bent.

tonny

tonny

23-12-2014 om 15:12

zoeken naar een leuke hobby

met mensen met wie het klikt.

Misschien is scouting inderdaad een leuk idee. Of toneel? Schaken?

En koester die ene vriend. Beter één goeie vriend dan een groep waarin je alleen maar getolereerd wordt.

MariaV

MariaV

08-01-2015 om 10:01

Klinkt heel bekend

Het klinkt alsof je het over mijn zoon hebt, die is een jaar jonger. Inclusief de testen waar vanalles uit kwam, maar geen diagnose. Een tester is ervan overtuigd dat hij hoogbegaafd is, anderen zetten helemaal in op ASS, ADD of dyslexie. Voor dat laatste heeft hij hulp gehad, wat goed hielp, maar alleen zolang het duurde. Inmiddels weet ik het echt niet meer.

Weinig of geen vrienden van de eigen leeftijd is typisch iets wat je bij ASS ziet, zei iemand die mijn zoon getest heeft. De onderlinge communicatie valt of staat met minieme details die deze kinderen niet kunnen (of willen!!) zien en toepassen. Mijn zoon heeft een gruwelijke hekel aan "onecht" gedag en haantjesgedrag.
Hij ligt heel goed bij de leraren, volwassenen, jongere en oudere kinderen, maar zijn eigen leeftijd, dat is moeilijker. Hij is heel sterk in taalgrappen en vindt die leuk, maar anderen begrijpen die vaak niet. Ik herken zijn snelle manier van denken, die heb ik ook. Ik weet dat ik voor anderen vaak te snel ga en bouw bewust tussenstapjes in, hij doet dat (nog) niet en dan lijken zijn opmerkingen en grapjes voor anderen zomaar uit de lucht te vallen, terwijl er wel degelijk een verband met het voorgaande was. Daar is weinig begrip voor.
Gelukkig is er nog een zachtaardige jongen in zijn klas met wie hij af en toe praat. Hij speelt toneel op school (met leerlingen uit andere klassen) en hij heeft nog 2 vriendjes van de lagere school die hij heel af en toe ziet. Ik maak me ook zorgen, maar probeer erop te vertrouwen dat dat genoeg is. Hij is niet gelukkig en gaat niet graag naar school, maar wat moet je? Hij loopt bij een orthopedagoge die ook kindertherapeut is, dat is vooral om stoom af te blazen.

Ik had hem vorige zomer (voor de brugklas) ingeschreven bij een sterkamp, maar dat stuitte op een boycot van vader ("Er is niks mis met mijn zoon!!") Ik zit er sterk aan te denken hem deze zomer te laten gaan, en vader er dan maar buiten te laten. Dat kan, we zijn niet meer samen.

Mariaverering

Je kan ook nog kiezen voor toneelkamp, sluit ook goed aan bij zijn interesses.

Angela67

Angela67

08-01-2015 om 20:01

zie de aanhef van je posting, van MariaV maakt je computer Mariaverering, geweldig :-)

Oja!

Had ik niet gezien, soms wel grappig, autocorrect....

MariaV

MariaV

09-01-2015 om 09:01

Haha!

Mariaverering, dat mag best hoor!
Ik zag dat er ook toneel in de sterkampen zit, vandaar dat ze me extra aanspraken.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

09-01-2015 om 11:01

lastig (erg lang)

Lastig hoor. Wij hebben ook zo'n jongen, met wie het nu wel harstikke goed gaat (hij is 14). Ik weet eigenlijk niet wat de cruciale factor is geweest die de situatie voor hem ten goede gekeerd heeft. Hij heeft echt geen leuke lagere schooltijd gehad, en vooral tegen het einde maakte ik me verschrikkelijk veel zorgen.
Ik denk dat een van de belangrijkste dingen was dat hij zichzelf begon te waarderen om wie hij was. Hij is ook uitgebreid getest en scoorde eigenlijk net te laag voor een ASS diagnose, maar duidelijk ver boven gemiddeld. Uiteindelijk heeft hij wel een diagnose gekregen, een beetje een strategische beslissing vooral om meer hulp te krijgen (die was hard nodig ivm ernstige dyslexie). Ook onze zoon had een laag werktempo op de lagere school en ondanks dat hij erg slim is liep hij altijd erg achter.
Onze zoon heeft erg veel gehad aan een gesprek over ASS en hoe zich dat kan uiten bij mensen. Dit was een tijdje voordat hij getest werd. Ik legde hem een beetje uit hoe er verschillende manieren zijn om informatie te verwerken en naar de wereld te kijken. En dat de meeste mensen bij elkaar een manier van denken herkennen dat dat de interactie tussen die mensen makkelijker maakt, ze reageren zoals de anderen verwachten en begrijpen elkaar (bijvoorbeeld grapjes) erg makkelijk en zonder moeite. Ik vertelde er ook bij dat het lastig kan zijn voor mensen met ASS omdat ze zich anders voelen maar ook dat ik veel mensen ken die wat ASS trekjes hebben en dat die na een lastige schooltijd het veel makkelijk hebben als volwassenen omdat ze gewoonweg omgaan met mensen die hun manier van denken leuk en interessant vinden of ook zo denken.
Na een tijdje viel zoon stil en zei dat hij dacht dat hij misschien ook wel een ASS had, omdat wat hij hoorde zo herkenbaar was. Dat was een goed begin voor hem vooral omdat we ook aan konden geven dat iedereen in onze familie wel een paar kenmerken van ASS heeft en dat ik me wel naadloos herken in zijn manier van denken. Met andere woorden, hij werd zich meer bewust dat thuis een omgeving is waarin hij zich normaal kan voelen en begon te accepteren dat de meerderheid van zijn klasgenoten gewoon wat anders in elkaar zat. Het betekende nog steeds wel dat hij geen vrienden maakte, maar we begonnen de schooldag te herwaarderen. Vriendschappen zaten er niet echt in, maar er waren genoeg kinderen die gewoon vriendelijk waren, daar moest hij zich maar op richten. En hij heeft altijd een erg goede band met de leerkrachten gehad, dat hielp hem ook door de dag. Niet makkelijk, maar hij heeft het volgehouden.
De overgang naar de middelbare school heeft hem veel goed gedaan, vooral omdat zijn nieuwe school hem erg goed begeleid heeft. Zo was er de mogelijkheid om te lunchen in een veilige en rustige omgeving en werd er heel veel tijd besteed aan een positieve benadering. Hij zat het eerste jaar ook in een klein klasje en had een aantal vakken van dezelfde docent die echt een heel jaar heeft geinvesteerd om zijn leerlingen hun eigen sterke kant te laten ontdekken. Ik denk dat we erg veel geluk hebben gehad dat dit geboden werd, en ik zou willen dat ieder kind zoveel hulp zou krijgen. Ik denk dat zo’n kamp ongeveer dezelfde aanpak heeft en dat dat ook heel goed zou kunnen werken.
En sommige dingen kun je als gezin ook heel goed doen, met name om sterke kanten van het kind te benadrukken. Al vroeg bleek dat onze zoon bijzonder goed was in de weg vinden en kaart lezen. Hij vond het fantastisch om op wandelingen het voortouw te nemen en ervoor te zorgen dat iedereen van A naar B kwam. Je zag zijn zelfvertrouwen groeien. Hij doet ook aan toneel en speelt een keer in de week in een bandje met wat klasgenoten.
Buiten toneel, zijn band en een computerclubje op school ziet hij nauwelijks vrienden. Maar hij lijkt het ook helemaal niet te missen, hij is het liefst thuis. Ik denk ook dat school best vermoeiend voor hem is. Hij spreekt schoolvrienden soms ’s avonds nog via Skype en Steam maar lijkt ook niet echt ongelukkig te zijn als hij ze een tijdje niet spreekt of ziet. Zo kreeg hij pas tegen het eind van de kerstvakantie zin om iets af te spreken met een vriend.
Ik ben echt heel blij dat onze zoon wat gelijkgestemde vrienden heeft gevonden. Ik vind het fantastisch om ze te horen praten. Ze zijn allemaal verbaal heel sterk en woordgrapjes stuiteren over en weer. Geen van zijn vrienden heeft een ASS diagnose maar volgens onze zoon zouden ze die zo kunnen krijgen .
Tieners worden wat directer en harder in de omgang, dat is best lastig, ik weet zeker dat mijn zoon ook te horen krijgt dat zijn gevoel voor humor erg eigenaardig is maar omdat hij zichzelf wel leuk vindt haalt hij zijn schouders erover op. Hij is ook niet echt goed in sport maar vind dat zelf geen probleem. Als iemand dus zegt dat hij een waardeloze voetballer is bevestigt hij dat vooral flink.
Ik zou je zoon in de gelegenheid plaatsen om nieuwe contacten op te doen, via een toneelclub, scouting of een computerclubje. En misschien zelfs een schoolwissel overwegen. Maar eerst moet hij begrijpen dat hij wel degelijk leuk, grappig en slim is en dat hoe ouder hij wordt hoe meer waardering hij zal vinden voor zijn persoon, gewoon omdat je dan niet gedwongen bent om een hele dag om te gaan met mensen die je niet begrijpen. Wij verzuchten ook wel eens dat het lastig is omdat medeleerlingen wel van een andere planeet lijken te komen. Om vervolgens te proberen onze schouders erover op te halen en door te gaan. Niet makkelijk maar tegenwoordig een stuk beter te doen en de balans slaat de laatste jaren gelukkig erg positief uit, hij gaat met plezier naar school en voelt zich in ieder geval door zijn groepje geaccepteerd.

Evanlyn

Evanlyn

09-01-2015 om 12:01

Engelandvaarder

Volgens mij heb jij een hele leuke zoon!

Linda K

Linda K

09-01-2015 om 13:01

Moeite met leeftijdsgenoten

is ook niet onbekend bij intelligente kinderen. Oudere kinderen hebben ze meer aansluiting bij, jongere kinderen kunnen ze een 'leider' van zijn.

Met name mijn oudste zoon heeft moeite gehad met leeftijdsgenoten wanneer hij slecht in zijn vel zat. Zijn eisen lagen veel te hoog. "Ik kan dit of dat toch ook, dus zij hebben geen excuus om het niet te kunnen!" Op de een of andere manier lag zijn lat altijd lager voor zowel oudere als jongere kinderen/mensen en kon hij daar meer van tolereren.

Ja engelandvaarder

En je kunt op een leuke manier over de kwaliteiten en de verschillen van het hebben van een ass spreken. Uiteindelijk is het een karakterverschil dat als je dat weet en herkent veel beter te plaatsen is voor een kind.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

10-01-2015 om 13:01

begrip voor anderen

Haha, dank je Evanlyn. Wij vinden hem ook heel leuk, ook al kunnen we ook heel moe worden van de eindeloze gesprekken/monologen over astrofysica of computerspelletjes .
Ik maak er nu een grapje van, maar ik denk dat het echt heel belangrijk is dat je uitstraalt dat je kind prima is zoals hij of zij is. We proberen dus ook niet te mopperen over zaken die niet zo goed gaan (lukt niet altijd) en houden onze frustratie over langzame vooruitgang bij onszelf.
Dat geldt ook voor frustratie over school en andere kinderen. Natuurlijk zijn wij dingen die vooral school beter zou kunnen doen maar het vast gaan zitten in die frustratie helpt niet echt. We proberen te benadrukken dat zij ook prima zijn zoals ze zijn (of kunnen er ook niet zoveel aan doen), ook al passen ze niet zo goed bij je. Je kunt erg gefrustreerd raken als andere kinderen je niet snappen maar je kunt het ook gewoon als feit aannemen en dan kijken hoe je het best je schooltijd door kunt komen. Dit is misschien wel wat ik lastig vindt in hoogbegaafdheidsdiscussies,. Zonder dit draadje te willen vervuilen denk ik dat ook in die gevallen een acceptatie moet komen van de leuke en minder leuke kanten van anders zijn. Het is reuzehandig om heel slim te zijn, punt. En de hele slimme kinderen die in de problemen komen zijn meestal sociaal niet zo sterk en vertonen nogal wat ASS gedrag. Als je dat weet en accepteert hoef je je er minder druk om te maken. Wij benadrukken ook bij onze kinderen dat iedereen zich wel eens niet begrepen en buitengesloten voelt ook al lijkt het alsof de rest van de klas elkaar allemaal zo goed begrijpt. Af en toe mogen ze het best eens heel zat zijn en dan spuiten we even onze frustraties maar we gaan al snel over op nadenken over strategieen om om te gaan met de situatie. Je hebt er niet heel veel aan als je je slachtoffer blijft voelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.