

Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Emmma
04-10-2011 om 13:10
Zoon en huiswerk
Mijn zoon van net 12 zit net in de brugklas.
Op advies van zijn basisschool hebben wij gekozen voor huiswerkbegeleiding omdat zoonlief slecht is in plannen, een korte consentratieboog heeft en nog erg chaotisch kan zijn. Na 1,5 maand brugklas blijkt dat hij totaal niet geintresseerd is in huiswerk, totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel daarin heeft. Hij wil spelen, tv kijken etc, maar uit zich zelf aan het huiswerk, ho maar. Vandaag werd ik gebeld door de huiswerkbegelediing. Op de huiswerkbegeleiding gaat het de laatste tijd niet goed, hij is erg onrustig en valt hierdoor andere lastig die rustig aan het werk zijn, wil altijd zo snel mogelijk naar huis raffelt de boel af, waardoor hij langer op de huiswerkbegeleiding moet blijven om het goed te leren of zijn werk af te maken waardoor er strijs is. Vaak moet hij thuis ook nog leren, wat hij niet doet als ik er niet bovenop zit.
Wat moet ik nu doen? Hij is op zich slim genoeg, het zit er wel in maar het komt er niet uit. Hij is totaal ongeintresseerd. Hoe krijg ik mijn zoon aan het werk en naar huiswerkbegeleiding zonder altijd strijd te krijgen over huiswerk? Hoe kan ik mijn zoon overtuigen dat de huiswerkbegeleiding nuttig is? Omkopen? Straffen, stoppen met begeleiding, laten zwemmen? Ik weet het echt niet. Graag tips en ervaringen!!!

nicky
04-10-2011 om 13:10
Ik begrijp je
Hallo Emmma,
Wat begrijp ik jou gevoel van machteloosheid goed. mijn zoon gaat ook net naar de brugklas tl/havo, uiteindelijk moet hij havo redelijk makkelijk kunnen halen, maar dan moet hij er wel wat voor doen. Ook hij is erg gemakzuchtig en doet liever niets dan wel iets.
Gelukkig gaat hij wel uit zichzelf huiswerk maken (hoera) maar neemt het vaak niet serieus, maakwerk daar vult hij maar wat in want daar wordt toch niet naar gekeken, en leren hoeft ook niet die dag want hij krijgt toch geen SO.
Ik heb samen met hem op interet gekeken naar baantjes die hij wel leuk zou vinden, vaak vind je wel vacatures ergens op een site en een opleidingseis, misschien motiveert dat hem. Ook zeg ik vaak dat hoe beter hij zijn best doet, hoe meer keuzes hij later heeft, want later terug naar school gaan doe je niet, en dat ik niet denk dat hij gelukkig wordt als hij de rest van zijn leven ergens in het magazijn moet werken.
Elke dag controleer ik zijn agenda, ook kijk ik zijn huiswerk na en overhoor hem, een klus die ik niet leuk vind en liever niet doe, maar toch investeer ik in hem omdat ik denk dat ik hiermee het beste uit hem haal.
Ook heb ik hem gezegd dat ik zelf spijt heb dat ik vroeger niet beter mijn best heb gedaan omdat ik daardoor nu beperkt ben in het solliciteren naar leuke baantjes.
wat straffen, belonen etc. betreft, dit vind ik ook heel moeilijk, eigenlijk wil ik belonen maar dat komt er nooit van, dus mag hij af en toe niet naar voetbaltraining, en als het goed gaat mag hij gaan vrij zwemmen of iets. Zelf heeft hij wel eens gezegd dat als er geld tegenoverstaat hij wel gemotiveerd wordt.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat jouw zoon zelf zou willen, misschien wil hij wel thuis huiswerkbegeleiding of weet hij een andere beloning die hem motiveert, misschien als hij zelf hier een beslissing over mag nemen is dat al motiverent genoeg.
Ik wens je veel succes.
Nicky

Snuggle's
05-10-2011 om 07:10
Huiswerk klas
Je schrijft dat hij bij de huiswerkbegeleiding zo snel mogelijk z'n werk afmaakt zodat hij naar huis mag. Is het niet een idee om daar in ieder geval vaste tijden van te maken? Dat hij daar ook als z'n werk af is moet blijven. Er is altijd wel iets wat hij kan doen lijkt me. Dan heeft hij zelf ook niet zo de druk van snel willen werken zodat hij naar huis mag.
Snuggle's

Emel
05-10-2011 om 08:10
Herkenbaar
Tis of je mijn zoon beschrijft...
Lastig he, aan de ene kant moet hij uiteindelijk zelf de motivatie en discipline opbrengen om te studeren, aan de andere kant is hij nog zo jong en zullen zijn cijfers nu voor een flink deel bepalen hoe zijn schoolcarriere (en verdere toekomst) eruit gaat zien.
Ook hier heb ik eerst geprobeerd hem zelf te motiveren. Veel gepraat over toekomst, wat wil hij later etc. Hier bleek echter dat zoon als het puntje bij paaltje komt heel moeilijk vooruit kan denken over de consequenties van zijn gedrag (verder dan een dag zeg maar....) Ja, hij wil graag een goede opleiding en later een leuke baan, maarmaarmaarmaar NU wil hij spelen.
Een aantal dingen die hier redelijk hebben geholpen vorig jaar:
* elke middag samen agenda doornemen. Dit ging hier altijd onder zeer veel protest, bovendien was zn agenda vrijwel leeg: "we hebben geen huiswerk gekregen". Jaja. Omdat hij bleef weigeren huiswerk te noteren heb ik besloten dat hij elke dag voor 2 of 3 vakken huiswerk moest maken. Stond er niets in de agenda, dan verzon ik wel een (leer)opdracht. Dit vond hij zo vervelend, dat hij inmiddels redelijk zn agenda bijhoudt.
* Neem contact op met zijn mentor. Het is een veelvoorkomend probleem, met name bij jongens geloof ik. Hersenontwikkeling en zo. De mentor kan dan ook een vinger aan de pols houden.
* Hier wel een beloning, vergelijkbaar met een bonussalarissysteem . Zoon krijgt een laag basisbedrag zakgeld: €5 per maand. Voor elk goed cijfer (8 of hoger) krijgt hij €1 extra. Dat kan dus flink oplopen, maar er waren ook maanden dat hij niets kreeg.
* Soms toch straffen. Geen huiswerk of teveel gezeur = geen computer of een enkele keer: geen voetbal (zijn lust en leven). Afhankelijk van mijn bui kan ik dit ook als beloning verkopen: als je niet zeurt/hard werkt/je kamer opruimt, mag je een uur extra...
* Op dagen dat ik werkte belde ik 's middags als zoon thuiskwam om huiswerkafspraken te maken. Deze werden vaak niet nagekomen, en dan moest hij na het eten alsnog aan de slag. Wel dwong dit hem om een keuze te maken: nu spelen en de hele avond studeren terwijl broer/zus speelt en tvkijkt, of nu studeren en 's avonds vrije tijd.
Langzaam aan ging het in de loop van het schooljaar beter. Dit jaar (nu 2e klas) is hij een stuk zelfstandiger, mét goede cijfers. Ben benieuwd of dat zo blijft... Dus misschien, langzaam aan, gaat dat langetermijndenken toch komen.
Heel veel sterkte!

albana
05-10-2011 om 08:10
Zo werkt hier de huiswerkklas wel
Ik weet het niet helemaal precies, maar vriendinnetje van jongste ging er vorig jaar heen (ook brugklas) en kwam na school hier bij ons, omdat haar moeder nog werkte (woont in straat). En die 'moest' gewoon blijven tot de huiswerkklas afgelopen was. Net zoals je bij Engels moet blijven ook als je alleen maar 10-en haalt en bij handenarbeid óók als je de opdracht al af hebt.
Je kan alvast huiswerk maken voor de week erop ofzo of werken aan de standaarddingen die elk jaar weer langkomen (boekbesprekingen ned. b.v.)of uittreksels maken voor wat je volgende weken moet leren voor s.o.'s of toetsen etc.
Zo begreep ik het uit vriendinnetjes verhalen van de huiswerkklas. Zij had 3 uur per week huiswerkbegeleiding (1 lesuur en dan dus 3 keer). En het vriendinnetje kennende is dat ook een kind dat geneigd is naar afraffelen en hop ik heb geen tijd want ik mis minstens 20 andere véél leukere dingen. Maar daar was geen sprake van tijdens die huiswerkuren. Ze kwam precies 1 uur later dan jongste hier aan. En mopperde soms flink omdat ze naar haar idee 'alles' allang af had en toch moest blijven want huiswerkbegeleiding was er niet tevreden mee of vond dat ze er nog meer aan moest doen of dat het 'netter' moest en dat ze best alvast kon gaan werken aan dagen erna (waar ze zelf geen enkel nut in zag want dan was ze het morgen allang vergeten). Maar het effect is erna, want nu (2de jaar dus) heeft ze géén huiswerkbegeleiding meer en de in de cijfers is dat duidelijk zichtbaar.
Dus misschien is het raadzamer om die huiswerkbegeleiding een te attenderen dat dit niet de meest 'stimulerende' manier is voor kinderen om goed met hun huiswerk om leren te gaan?
groeten albana

Emel
05-10-2011 om 08:10
Leestips
Misschien helpt het (een beetje) tegen de ergernis en eindeloze frustratie, als je je realiseert dat hij dit niet expres doet. Het komt door zijn nog-niet-uitgegroeide-hersenen. Daarom "kiest" hij steeds voor bevrediging op korte termijn (nu direct spelen, tvkijken, kletsen) zonder rekening te houden met de gevolgen op langere termijn (beroepskeuze, of zelfs het proefwerk van morgen). Hij kan er echt, echt, echt niets aan doen.
Ik heb veel gehad aan de volgende boeken:
* Het puberende brien van Eveline Crone (over hersenontwikkeling en gedragsgevolgen van pubers, redelijk wetenschappelijke insteek)
* Puberbrein binnenstebuiten van Huub Nelis en Yvonne van Sark (populairder geschreven, heeft ook een website)

Kobalt
05-10-2011 om 09:10
Hier ook
Hier kun je je inschrijven in de huiswerkklas, en dan moet je het hele lesuur in die klas blijven.

Marjolein
05-10-2011 om 09:10
Idd puberbrein
Dit is echt niet alleen bij jouw zoon zo. Ook welwillende pubers kunnen niet zover kijken als een goede opleiding of een mooie baan in de toekomst.
Ook hier elke dag de agenda doornemen en huiswerk plannen en verdelen voor toetsen. Dit noteer ik ook in zijn agenda in het planvak (1blik agenda). Maar dan nog zegt hij doodleuk: ik heb vandaag helemaal geen huiswerk hoor.
Ja, jij hebt altijd huiswerk. Kijk maar naar je planwerk. Vervelend, maar het begint er nu langzaam aan in te slijpen als gewoonte bij de nieuwbakken brugpieper.
En net als bij Emel heeft mijn tweede klasser het nu beter door en gaat zelf zijn tijd indelen.
En voor wat betreft die huiswerkklas: Ik vind het ook een heel rare methode dat ze weg mogen bij de huiswerkklas als ze "klaar" zijn. Dat is natuurlijk onzinnig. Dan zijn sommige kinderen na een kwartier weg. (snel verdiend voor de begeleiders) Ga maar werken voor de toets van volgende week of lees het volgende hoofdstuk alvast door. Ook niet stimulerend voor kinderen met een lager tempo zoals mijn oudste, die zou dan altijd alleen overblijven.... gestraft omdat hij zijn best doet?! Het lijkt me dat je met die huiswerkklas ook nog wel iets te bespreken hebt, ze maken zich er te makkelijk van af, vind ik.

an mien
05-10-2011 om 10:10
Huiswerkbegeleiding
Zoon zit ook 3dagen op de huiswerkbegeleiding als hij daar aankomt wordt er met hem een planning gemaakt in een speciale planmap, Al het maakwerk wat die dag is opgegeven moet die dag gemaakt worden, en wordt ook gelijk gecontroleerd, leerwerk wordt verdeeld over meerdere dagen met een tijd erachter hoelang er geleerd moet worden bv 20 minuten per keer per vak, hij heeft een timetimer op z'n tafel om de tijd in de gaten te houden. Leerwerk wordt ook regelmatig overhoord. Ik denk dat blijven tot een bepaalde tijd terwijl het werk wel af is niet erg stimulerend werkt af is ook af!
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.