

Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Liz
20-01-2016 om 17:01
Zoon (13) motiveren (deel 2) - belonen inzet
Begin van het schooljaar had ik hier een draadje Zoon (13) motiveren? (http://www.ouders.nl/forum/6-puberteit-12-18/zoon-13-motiveren).
Een slimme jongen (ik zeg het nu, maar zal het zoon niet meer zeggen ), die zich veel te weinig inzet, het liefst met zijn mobiel youtube filmpjes kijkt, gamet of wat dan ook. huiswerk raffelt hij af (in 15 minuten doet hij zijn maakwerk). Tussentijds leren doet hij niet of nauwelijks volgens mij. In elk geval veel te weinig. Voor toetsen leert hij wel, maar ik denk veel te weinig (ook omdat hij tussentijds te weinig leert).
Zegt zelf dat hij "zo" rijtjes woordjes leert. En weet zijn slechte cijfer voor 1 taal aan slordigheid, iets "even niet goed geleerd te hebben" etc. Denkt zelf dat hij het wel kan, maar ja, na het 1e slechte rapport is het de 2e proefwerkweek niet beter gegaan.
Inmiddels zit hij nog steeds in 2 gym, maar gaat het na 2 proefwerkperiodes een stuk minder goed dan in de 1e klas. Staat 4 onvoldoendes (vieren en vijven) en een 5,5. Talen, AK, Wiskunde (net een onvoldoende), Latijn.
Ik heb het draadje nog eens gelezen, en ga kijken of ik nog wat meer met de tips daarin kan.
Alleen: nu is de druk hoger. Hij staat op zittenblijven.
Als hij komende periode beter scoort kan hij het aardig optrekken en heeft daarna nog 2 proefwerkperiodes. Gaat het de 3e periode ook weer slecht, dan wordt het steeds moeilijker het nog recht te trekken.
We zijn niet tegen zittenblijven, maar hebben hem nog liever over naar de 3e. Beter dat hij daar blijft zitten dan nu in de 2e.
We willen kijken of school iets kan met onderzoek naar faalangst. Misschien kan daar winst in gehaald worden.
Daarnaast overwegen we om hem te belonen voor inzet. We willen hem naar een huiswerkinstituut hebben om hem te begeleiden bij het plannen en het controleren van m.n. leerwerk (en het leren voor SO's en proefwerken), zodat hij dan - vanzelf - betere cijfers haalt. Thuis begeleiden is moeilijker omdat we beide veel werken. Ik zou het nog met liefde doen, maar dan raakt hij steeds geïrriteerd. Hulp bij verslagen en werkstukken accepteert hij wel en is hij blij mee, maar het overhoren vindt hij vervelend.
Hij wil graag een Playstation en een spel (maar 18+ dus daar zijn we niet van gecharmeerd), maar misschien kunnen we de beloning doen in de vorm van een bijdrage aan de Playstation. Daar is hij denk ik wel gevoelig voor.
Heeft iemand een idee over deze gedachte (belonen voor inzet) EN concrete ideeën hoe dat te doen?

AnneJ
20-01-2016 om 18:01
Zitten blijven
Kan het zijn dat de dreiging van zitten blijven genoeg is voor je zoon om net iets beter te gaan presteren? Dan zou ik het daarbij laten.
Gelukkig accepteert hij hulp met verslagen en werkstukken. Overhoren zou ik anders gaan doen. Misschien kun je woordenlijstjes e.d. gewoon een paar keer samen goed doornemen. Niet verwachten dat het uit het hoofd gaat maar bewust inprenten door goed te lezen. Alleen als het bijna goed gaat overhoren en uit het hoofd spellen.
Wij deden dat eigenlijk altijd bij woordenlijstjes. Het inprenten is belangrijker dan denken dat het spontaan uit je hoofd komt.
Benoemen en dan spellen. De hele rij langs. En dan andersom. Daarna random en dan eventueel nog uit het hoofd.
Ik hoorde een keer een hartchirurg het 'nut' uitleggen van luiheid. Dat zorgt ook voor efficiency en de kortste weg zoeken en overbodige zooi schrappen.
Zo was hij zelf door zijn studie gekomen.
Ik zou dus eerder inzetten op de intrinsieke motivatie. Maar mogelijk dat een kleine incentive voor prestatie kan bijdragen.
Daar heb ik hier verder geen, of negatieve, ervaring mee.

maria
20-01-2016 om 19:01
belonen en intrinsieke motivatie
Dat belonen zou maar een heel klein stukje moeten zijn. Dat zou ik inzetten in een heel traject, waarbij ik hem zou vragen of hij zelf zou denken dat een beloning hem hierbij zou kunnen helpen, en hoe dan.
Maar liever zou ik het zelf even achterwege laten. Heb eerste deel niet gelezen, maar ik denk dat je zoon geen flauw idee heeft hoe hij moet leren. Hij doet maar wat. Dat verbloemt hij met onverschillig gedrag.
Belonen zal hem niet helpen.

Angela67
20-01-2016 om 20:01
belonen gewoon doen
jawel hoor, de leeftijd dat intrinsieke motivatie echt gaat helpen duurt bij jongens gemiddeld een stuk langer. Waarom zou je hem nu willen helpen 'lopen' als hij het vanzelf gaat doen als je een tijdje wacht en hem helpt 'opstaan'? Hoezo moet hij met 13 jaar het allemaal al helemaal uit zichzelf doen? Hw begeleiding verplicht stellen, bij de eerste voldoendes gaan belonen en de grootste beloning is van hw begeleiding af als het niet meer nodig is.
gr Angela

Liz
21-01-2016 om 12:01
Dank
Dank voor jullie reacties.
Zelf helpen met overhoren of helpen met leren wordt juist een probleem, Anne, zowel qua tijd en irritatie bij zoon.
Maria, ik denk dat je gelijk hebt, dat zoon zijn onverschillige gedrag voortkomt uit het feit dat hij niet weet hoe te leren.
Angela, ik denk dat jij ook gelijk hebt, dat we door moeten met huiswerkbegeleiding. En inderdaad, misschien dan belonen. Hoewel ik dat dus niet op resultaten (cijfers) wil doen, maar op zijn inzet. Maar misschien is het slimmer daar van tevoren niets over af te spreken, maar gewoon te doen als ik positieve geluiden terug krijg van de huiswerkbegeleiding (over zijn inzet).

Yura
21-01-2016 om 13:01
Hoe erg is zittenblijven?
Wat houdt zittenblijven bij je zoon op school in? Ik vind zelf zittenblijven niet heel erg, meestal worden ze er flink van wakker geschud en in je verdere carriere taalt niemand er meer na hoe lang je over het vwo hebt gedaan. Zitten blijven kun je mijns inziens ook beter doen in een lagere klas dan in een hogere omdat ze dan nog gewoon een hele nieuwe vriendenkring opbouwen. Leerlingen die in de 5e blijven zitten of in de 6e zakken, zijn meestal erg op zichzelf hoor ik van mijn kinderen, doen hun ding en bemoeien zich verder niet erg met de klasgenoten meer.
Bij mijn kinderen op school is echter het grootste probleem dat zittenblijven doorgaans gelijk is aan afstromen. En daar ben ik geen voorstander van omdat terug opstromen bijna niet te doen is. Vanaf 5 havo naar 5 vwo is vaak erg lastig, moet je hele hoge cijfers hebben en nog wat (niet duidelijk omschreven) subjectieve eisen. ik heb mijn zoon om die reden toch altijd behoorlijk achter de broek aan gezeten.
Sommige scholen zijn hier echter makkelijker in, indien dat bij jouw zoon op school het geval is, kun je ook overwegen om hem maar op zijn b.. te laten gaan, dat zal een uitstekende leerschool zijn, bovendien is hij dan volgend jaar ook wat rijper en zal misschien de intrinsieke motivatie ook toenemen.
Tenslotte zou ik niet al te enthousiast meewerken aan die playstation, grote kans dat die het probleem alleen maar erger zal maken.

Fruitella
21-01-2016 om 13:01
Playstation
Ik heb moeite om mijn kinderen te belonen met een playstation als beloning voor huiswerk. Niet dat wij er geen hebben maar dat is geen beloning voor leerprestaties geweest. Naar mijn idee klopt het niet dat je voor het maken van huiswerk een enorme afleidingsmachine krijgt (waar wij als ouders dan ook nog voor moeten waken dat het huiswerk na intree van zo'n ding nog wel gemaakt wordt ipv gamen). Heb je dat ding eenmaal in huis, doe je 'm niet even makkelijk weg.
Natuurlijk, gun je je kind zoiets maar dan niet vanwege het huiswerk of schoolprestaties.
Vaak draait het niet alleen om een gebrek aan motivatie. Motivatie is een onderdeel van 'leren hoe je moet leren'.
Eerst zou ik eens kijken of het voor mij te doen is om daar de regie over te voeren want afspraken maken met je kind, die zo weinig zin heeft in huiswerk, over het gebruik en van een enorme ver- en afleidingsmachine: ik zou bang zijn dat overwicht te verliezen en de verkeerde boodschap te geven. Dat vergt van de kant van ouders meer structuur, discussie dan voor de intrede van het ding.

callie
26-01-2016 om 11:01
Lastig
Wat ik rond om mij hoor en zie is dat pubers tegenwoordig geen zin hebben om te leren. Ze doen het liefst zo min mogelijk en als als ze daardoor blijven zitten, schijnt hen ook niet veel te boeien.
Belonen lijkt me in deze dan ook helemaal geen goed idee want waar ligt de grens? Moet je dan volgend jaar met iets nog groters komen? Ze moeten het toch voor zichzelf doen?
Zelf zou ik ervoor kiezen om hem maar te laten zitten. Misschien gaan de ogen dan wel open?
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat je laten zitten wel heel erg moeilijk vind. Misschien kunnen jullie er samen over praten en kijken welke oplossing bij hem past?
Hier hoorde ik onlangs een moeder (die met hetzelfde probleem zat) dat ze samen met haar zoon gekozen heeft voor Mavo all-in. Een nieuwe formule op school waarbij ze op school moeten leren en huiswerk maken. Nu begrijp ik dat dit niet op iedere school is maar op de meeste scholen is wel huiswerkbegeleidng of een huiswerkklas?
Denk echter wel dat je zoon hier zelf ook achter moet staan omdat het anders weinig zin zal hebben en alleen maar voor spanningen thuis zal zorgen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes en bent benieuwd wat jullie gaan doen.

Fruitella
26-01-2016 om 12:01
motivatie en belonen
Op een manier belonen die de motivatie ten goede is, dat is niet zo makkelijk uit te vogelen hoe dat het beste gaat. Dat is puzzelwerk. Maar als ik zelf met die vraag zou lopen, zou ik toch even "Slim maar .. " puberversie, op nakijken.

maria
27-01-2016 om 08:01
eerste deel
ook gelezen en mmhh, lastig.
De goede inzet kun je wel verwachten maar een voorwaarde is in feite dan een goed passend aanbod, en wrs krijgt hij dat niet.
Wat ik zou doen; vooral in gesprek/contact gaan/ blijven. (Met hem zelf dus)
Een stapje terug doen, maar ook dichterbij en dan vooral naast hem proberen te gaan staan. Maar regie wel bij hem laten, zeker voor zijn gevoel.
Ik zou gaan focussen op proces, en niet op resultaat, hoe lastig ook. Zittenblijven is dan meer bij- dan hoofdzaak. (En cijfers helemaal)
Hoewwl ik me goed kan voorstellen dat voor zoon overgaan wél belangrijk is. Je kunt dan samen kijken hoe je hem kunt steunen dat doel te bereiken. Samen een plan maken. Iets als huiswerkbegeleiding heeft vast veel meer effect als hij er zelf achter staat.(en als het slechts onderdeel van is)
En met proces bedoel ik veel meer dan alleen maar 'inzet tonen', 'hard werken'. Dat is maar één strategie, vd vele. (Waarschijnlijk eentje die nog lang niet in zijn repertoir zit)
Ik zou inzetten op hem meer bewust maken van zijn eigen strategieën en hem hierin positief bekrachtigen, opdat hij meer vat op de zaken krijgt en kan gaan beseffen dat hij die strategieën onder de knie kan krijgen en naar keuze in kan gaan zetten.
Dat vereist bij jezelf wel een omslag in denken en het loslaten van je eigen visie, en het verdiepen in die van hem.

Sinilind
27-01-2016 om 14:01
Kijk eens bij
de website van Lydia Sevenster (te googlen, iets van jongens en onderwijs). Ik heb zelf een zoon van 14 die in een groep met haar een training volgt en ik heb net op de school was ik zelf les geef een lezing gehad.
Zelf met mijn ervaring als docente heb ik, merk ik nu, dingen fout gedaan bij het motiveren van mijn zoon. Dit was een eye-opener (nee, heb geen aandelen ;-)
Sini
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.