Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Reina

Reina

20-07-2018 om 16:07

Trek jij je wat aan van preutse pubers?

@Emma

@Emma

24-07-2018 om 08:07

mening

Over iemands mening kan je discussiëren, en dan nog heb je die van een ander te respecteren.
Over hoe je kinderen zich op een bepaalde leeftijd voelen als je ze ongevraagd jouw naaktheid opdringt hoef je geen discussie te voeren. Wat Alkes zegt: veel succes met je 16-jarige.

Ouders en kinderen hebben sinds de jaren 60 een meer horizontale communicatie met elkaar. Dat suggereert gelijkheid. Het gaat echter ook over waardigheid. Volwassenen hebben daar als het goed is meer ervaring in dan kinderen en dan zorg je dat de kinderen hun waardigheid kunnen ontwikkelen. Soms betekent dat dat je je inhoudt. "Gelijk-waardigheid": leuk om over na te denken ;-)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-07-2018 om 10:07

Ik vind het maar gek

Het is toch de bedoeling dat je kind leert wat zijn/haar grenzen zijn op dit gebied. Dat het nee leert zeggen. Onze jongste wilde toen hij 8 was niet meer dat ik zijn piemel zag. Dat is wat onhandig met onder de douche zetten bijv. Hij wil ook absoluut niet in een kleedkamer in het zwembad, liever prutsen in een klein hokje. Omdat hij anderen niet bloot wil zien.
Soms lastig, maar ik ga daar echt niet moeilijk over doen.
Iemand jouw naaktheid opdringen vind ik echt raar.

Mijn ouders hebben ook zo’n periode van zich vrij willen voelen gehad. Idd meemoeten naar een naaktstrand en ik vergeet nooit meer die morgen op een koude winterdag. Naakte ouders die door de verse sneeuw rolden. Brrrrr

Ad Hombre

Ad Hombre

Kinders

Opvoeden van je kinderen betekent dat je ze leert aanpassen. Aan jezelf en aan anderen. Dus als het ze niet zou bevallen (ik heb persoonlijk nog geen protest gehoord) is dat een goede les. Iemand niet dwingen of voor schut zetten tegenover vriendjes is natuurlijk een andere zaak.

Alkes:
"verwacht ik dat ze dat snel doen."

Nou, ik niet. Ik zie ze wel minstens tot hun dertigste thuis bivakkeren. In de tussentijd zijn het onze regels die gelden en niet die van hen. Net zoals ze later in de maatschappij zullen merken dat anderen in veel situaties de regels bepalen en niet zij.

@Emma

@Emma

Ja maar Ad

We hebben het hier over pubers van een jaar of 15, 16. Als mijn dochter op haar 25e nog steeds bepaalt wat ik moet doen is dat wat anders natuurlijk.

Lotte

Lotte

Volgens mij zijn jouw kinderen nog geen pubers, zo klinkt het iig niet.
Zelfs de meest volgzame en flexibele kinderen gaan puberen en dat betekent oa (als het goed is) juist hun eigen regels ontdekken en die afzetten tegen regels van ouders.
De meeste kinderen wil je wel eindeloos in huis hebben maar dat gevoel wordt meestal wel wat minder in pubertijd. (en da's maar goed ook natuurlijk)

Lotte

Lotte

Verder

deel ik je opvattingen over opvoeding niet.
Met 2 totaal verschillende kinderen zie ik opvoeding ook steeds meer als een sterk overgewaardeerde bezigheid.
Mijn ene kind zet zich af vanaf de geboorte, niet alleen tegen ons ouders maar tegen de hele wereld. Aanpassen is niet alleen iets dat dit kind niet graag doet maar ook iets dat tegen zijn natuur ingaat, hij kan het heel lastig.
Het andere kind past zich altijd en overal enorm aan, van begin af aan. Dat kind mag daarin juist wel afgeremd zo nu en dan.
(maar ook dat kind zou het afschuwelijk vinden als ik naakt rond zou lopen in huis)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-07-2018 om 11:07

Gezonde weerstand tegen bloot

Op een bepaalde leeftijd krijgen kinderen dat (die van mij althans). Dan willen ze niet meer bloot gezien worden en ook liever niet dat ze hun ouders bloot zien.

Wat voor voorberld geef je je kinderen mee als je toch over die grens heen gaat? Ik vind zelfbeschikkingsrecht in dit soort gevallen een groot goed.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-07-2018 om 11:07

Lotte

"Volgens mij zijn jouw kinderen nog geen pubers, zo klinkt het iig niet."

Ik heb inmiddels een puber al vindt hij zichzelf een adolescent.

"Zelfs de meest volgzame en flexibele kinderen gaan puberen en dat betekent oa (als het goed is) juist hun eigen regels ontdekken en die afzetten tegen regels van ouders."

Precies, en daarom moet je dus niet te buigzaam zijn, anders kunnen ze zich niet afzetten

"De meeste kinderen wil je wel eindeloos in huis hebben maar dat gevoel wordt meestal wel wat minder in pubertijd. (en da's maar goed ook natuurlijk)"

Zo is het.

"(maar ook dat kind zou het afschuwelijk vinden als ik naakt rond zou lopen in huis)"

Tot nu toe vinden ze dat allebei heel normaal. Alleen wonen we in een soort glazen doos, dus het naaktlopen is beperkt tot de hogere verdiepingen. Naakstrand vinden ze minder leuk, maar ook dat went na een paar minuten.

Lotte

Lotte

24-07-2018 om 12:07

Ja daag Ad

Waarom zouden kinderen perse tegen naakt lopen zijn?
En waarom zou het aan je 'opvoeding' liggen als ze hier niet tegen protesteren?
Het zijn net mensen natuurlijk, die kinders.

Verder ligt het erg aan je aard in hoeverre je blij wordt van aanpassen. Mijn ouders waren nogal vrij op een aantal gebieden en uiterlijk gezien paste ik me heus wel aan. Maar ik werd er niet bepaald gelukkig van.

Terwijl ik zelf ook best vrij ben in veel dingen.
Maar niet in combi met mijn ouders, nog steeds niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

Lotte

"Waarom zouden kinderen perse tegen naakt lopen zijn?"

Ik weet niet. Sommigen hebben er waarschijnlijk meer problemen mee dan anderen.

"En waarom zou het aan je 'opvoeding' liggen als ze hier niet tegen protesteren?"

Heb ik dat gezegd dan?

"Het zijn net mensen natuurlijk, die kinders."

Heb ik iets anders gezegd dan?

"Verder ligt het erg aan je aard in hoeverre je blij wordt van aanpassen. Mijn ouders waren nogal vrij op een aantal gebieden en uiterlijk gezien paste ik me heus wel aan. Maar ik werd er niet bepaald gelukkig van."

Veel pubers en adolescenten zijn sowieso niet erg gelukkig. Voor velen is het een moeilijke tijd, maar de moeilijkheid ligt met name op school en in de sociale relaties. Gebieden waar ouders maar beperkt invloed op hebben. Je kunnen aanpassen is in zulke situaties wel een nuttige vaardigheid. (binnen redelijke grenzen natuurlijk)

"Terwijl ik zelf ook best vrij ben in veel dingen.
Maar niet in combi met mijn ouders, nog steeds niet."

Allemaal redelijk natuurlijk, lijkt me.

Kaaskopje

Kaaskopje

Dendy

Naakte ouders die door de verse sneeuw rolden. Brrrrr===

Voor jou waarschijnlijk een mini-trauma, maar ik zit hier te lachen bij het idee ).

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2018 om 14:07

Jaar of 11

Mijn dochters waren zo rond hun 11de al behept met puber-preutsheid. Ik ben er sinds een tijdje achter dat ze zich onderling vrijer voelen dan in de buurt van hun ouders. "Dat is toch iets anders", aldus dochter.

Ik had me voorgenomen om minder benepen met bloot om te gaan dan mijn ouders, maar ik vrees dat ik daar maar deels in ben geslaagd. Ik heb tot in mijn haarwortels dat je geen aanstoot mag geven aan anderen. Man loopt bijvoorbeeld weleens in zijn onderbroek in de huiskamer, met de gordijnen open. Ik wil dat niet. Er lopen kleine kinderen rond het huis, daar moet je rekening mee houden.

Op een naaktstrand geef je geen aanstoot aan andere naaktzonners. Op 'gewone' stranden is de kans daarop wel aanwezig. In de openbare ruimte vind ik dat je daar rekening mee hoort te houden. In dat kader vind ik topless op een algemeen strand liggen of lopen nog steeds dubieus. Ik snap de noodzaak ook niet om eerlijk te zijn. Als je een strapless bikini draagt, heb je ook geen witte strepen op je decolleté, nek en rug. Maar goed, in de praktijk maak ik me er echt niet druk om. Iedereen moet het zelf maar weten, zolang ik alles maar aan mag houden .

Een tuin is geen openbare ruimte, lang leve de vrijheid in principe, maar dan blijf ik toch vinden dat je rekening hoort te houden met gevoelens van gezinsleden of anderen die daar komen of zicht op hebben. Ik zou helemaal niet genieten van het blootlopen als ik wist dat een ander er moeite mee heeft en al helemaal niet als ik het gevoel zou hebben dat buren er uitgebreid naar kunnen kijken (wat bij ts niet het geval is). Ik vind het echt zéér bijzonder om te lezen dat er mensen zijn die vinden dat je in de rol van vader of moeder gevoelens van gêne van je kinderen mag negeren, puur omdat je de volwassene binnen het gezin bent en daarom de regels bepaalt. Als ik die 'regel' al ergens op toepas, dan is het niet op zaken als dit. Er zit totaal geen opvoedwaarde in, tenzij je er prijs op stelt dat kinderen leren dat hun gevoelens op dit vlak niet meetellen, zolang ze kind zijn en/of thuis wonen.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-07-2018 om 16:07

Het speelt niet zo bij ons, waarschijnlijk omdat de kinderen er niet zo zwaar aan tillen. Dit voorjaar hadden we een vrijgelegen huis in Griekenland met zwembad. Dan zwemmen en zonnen wij lekker bloot. De jongste hing na een paar dagen zijn zwembroek ook aan de wilgen, maar de puber hield hem de meeste tijd aan.

De gene verdwijnt vanzelf.

Dat iemand het over de noodzaak van topless zonnen heeft is natuurlijk hilarisch. Zonnen is natuurlijk sowieso nutteloos. Maar natte zwemkleding dat is echt heel irritant zoals iedereen weet die het wel eens zonder heeft gedaan.

"tenzij je er prijs op stelt dat kinderen leren dat hun gevoelens op dit vlak niet meetellen, zolang ze kind zijn en/of thuis wonen."

Met die redenatie mogen we straks niet meer in bikini omdat de 'gevoelens' van de toenemende fanatiek religieuze minderheid meetellen. Nee, dank je.

@Emma

@Emma

24-07-2018 om 18:07

Haha Ad

Ik zat er al op te wachten: waar blijft de vergelijking met bedekte moslims. En nou moeten wij zeker omder de indruk "omdat wij net zo intolerant zijn?"
Pfff.... 😵🙄 (= gaap en rolleyes)

Ad Hombre

Ad Hombre

24-07-2018 om 19:07

Emma

Ik denk dat ik er spijt van ga krijgen dat ik jullie emojis heb geleerd ☹️

@Emma

@Emma

24-07-2018 om 19:07

Emojis

Heb ik van mijn geklede puberdochter geleerd hoor 😛( =tong uit)

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2018 om 21:07

Heb jij ons emoji's geleerd? 🤔 😄

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2018 om 21:07

Ad wat zeg je nú?

"tenzij je er prijs op stelt dat kinderen leren dat hun gevoelens op dit vlak niet meetellen, zolang ze kind zijn en/of thuis wonen."

Met die redenatie mogen we straks niet meer in bikini omdat de 'gevoelens' van de toenemende fanatiek religieuze minderheid meetellen. Nee, dank ===

Ach, begrijp ik nu goed dat jij onderdak biedt aan iemand van een religieuze minderheid en je als je niet in mannenkleren of adamskostuum rondloopt, je graag vrouwenkleding draagt? (Ik had het namelijk over je eigen kinderen, hún gevoelens, thuis.)

Prima dat jouw kinderen geen bezwaar hebben tegen naakte ouders. Maar dan nog vraag ik me af of ze zich in alles gaan schikken totdat ze huis uitgaan. Zou bijzonder zijn. Maar ongetwijfeld maakt jou dat tot een betere opvoeder dan wij
(De tamelijk idiote opmerking over bikini en religieuze minderheid laten we maar voor wat het is)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-07-2018 om 16:07

badjas

… als ik overdag aanbel/ binnen loop en iemand met een badjas aantref, is mijn eerste associatie dat deze persoon ziek is (en bij deze temperaturen erg koortsig, trouwens).

Ik zie het al voor me als vrienden van de kinderen van TS binnen komen: nee, mijn ouders zijn niet ziek, ze komen net uit de jacuzzi.

Ah joh, pubers vinden vrijwel alles wat hun ouders doen/aantrekken/zeggen eigenaardig. Daarom is het ook zo mooi dat ze op een dag hun eigen huis zullen hebben. En wie weet op een dag eveneens pubers die zeggen: he pa/ma, moet dat nou?? De geschiedenis herhaalt zich.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.