Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Yvonne
01-11-2011 om 21:11
Rijles vanaf 16,5
Jongeren mogen vanaf vandaag met 16,5 jaar al beginnen met rijles.
Nu is het op mijn oudste nog niet aan de orde, ze is net 13, maar laat je je dochter van 16 met een gerust hart alleen met zo'n instructeur in de auto of zoek je toch naar een vrouwelijke instructeur? of ga je als ouder zelf mee rijden. Ik vind het geen lekker idee als mijn dochter straks 16 is om haar alleen met zo'n man in de auto te laten of ben ik nu een beetje overbezoorgd?

bromvlieg
Nounou
Je doet wel erg paniekerig hoor. Ze gaat dan leren autorijden toch. Als zo'n man de gewoonte had eigenaardig met meiden om te gaan, dan was-ie al lang zijn zaak kwijt. Het is zijn broodwinning!
Laat haar zelf bekijken welke rijschool ze wil en of het klikt met de instructeur - qua lesgeven dan he! Vraag tegen die tijd rond in je kennissenkring.
Natuurlijk bestáán er rijleraren die buiten hun boekje gaan. Maar ook opa's. Buurmannen. Gymleraren. Scoutingleiders. Gelukkig is dat niet aan de orde van de dag.
Als je je dochter verstandog opvoedt, kan ze prima opkomen voor haar grenzen.

Kaaskopje
ik weet niet of je overbezorgd bent. Het was nog niet meteen bij mij opgekomen, maar ik ben dan ook nogal nuchter ingesteld. Ik liet mijn dochter ook al alleen met de huisarts op die leeftijd. Misschien denk ik wel iets te makkelijk.
Als die rij-instructeur in kwestie de fout in gaat kan hij zijn baan verder op zijn buik schrijven, dus dat zou een goede reden moeten zijn om de handjes aan zijn kant te houden. Ik zou het wel aandurven. Ik kies ervoor om zo'n instructeur dat vertrouwen wel te geven. Mocht mijn dochter met 'rare' verhalen thuiskomen, dan zou ik wel in actie komen.
Vraag aan iedereen die al jong op rijles zat, 18 dus: wie hebben ervaring met 'foute' instructeurs? Hoe realistisch is het om bezorgd te zijn? Is er reden om bezorgder te zijn voor een 16 jarige dan voor een 18 jarige?

Inge M
Wat is het verschil met 18?
Ik ben erg verbaasd. Ik weet dat je als ouder (en als groot kind) alert moet zijn op misbruik, maar dit slaat alles. En de pianoles dan? En de ib-er op school? En de trainer dan op de sportclub? En de coordinator dan van de folderverspreiding of het plaatselijke sufferdje? En de leidinggevende dan bij de supermarkt bij het vakken vullen?
Mijn antwoord: ja, je bent overbezorgd.

Inge M
En nog vergeten
En de huisarts dan? En de leraar op school dan die nog even napraat? En de mentor op school die met individuele kinderen gesprekken voert? En de ouders dan van de bijlesleerling waar je kind aan huis komt?
En de studiebegeleider dan die het profiel gaat doorspreken met je kind?
Etc etc etc

Puck
02-11-2011 om 08:11
Overdreven
Ik vind het overdreven om zo te redeneren. Als je daar bang voor bent dan moet je je kind opsluiten in een glazen stolpje, want overal loeren vieze mannetjes. Te goed van vertrouwen is niet goed, maar om nu in iedere man een potentiële viezerik te zien vind ik erg ver gaan en compleet onnodig.

Merel
02-11-2011 om 09:11
Nu mag je met 17 examen doen en gelijk auto rijden (wel onder begeleiding) dat scheelt dus een heel jaar.

Lizelot
02-11-2011 om 14:11
Yvonne
Ik snap je gevoel wel een beetje.
Ik moest door je berichtje ook een beetje om mezelf lachen.Maar, net 13 dan bekijk je je dochter nog als en kind,als je dochter strakjes 16 en een half is,is dat niet meer zo.Ik was toen mijn dochter 13 was ook erg bezorgd,nu heb ik er geen seconde aan gedacht dat ze alleen met en man in een auto zit.Ze is nu wel vaker alleen met een man of jongen.Heel normaal ,toen ze 13 was kon ik me dat nog niet voorstellen.

Merel
02-11-2011 om 19:11
Inderdaad lizelot
je mag nu met 16.5 gaan lessen en met 17 al examen doen en onder begeleiding rijden, en met 18 zelfstandig.
Volgens mij mocht je vroeger met 17 gaan lessen (of misschien 17,5 dat weet ik even niet) maar pas met 18 examen doen en zelfstandig gaan rijden, dus een heel jaar verschil.

Merel
02-11-2011 om 23:11
P, ik geloof dat je wat namen door elkaar haalt, ik was niet degene die er moeite mee had dat mijn kind alleen rijles krijgt.

Merel
03-11-2011 om 09:11
Maakt mij niet uit
Ja uhm, dat maakt mij eigenlijk niet zo uit, ik zocht de feiten voor je op omdat je ze niet precies wist.
Mijn dochter is nu 16,5 en weet nog niet wat ze wil doen nu, scooterrijbewijs (of brommer, hoe je het noemen wilt) halen of meteen maar gaan lessen voor de auto. Anders ben je eigenlijk dubbele kosten aan het maken (eerst voor het scooterrijbewijs en dan iets later het autorijbewijs) dan maar misschien alles in een gaan doen, het kost al genoeg allemaal.
Maar ja wat ik hier ergens al las, als die kinderen nog vroeger gaan rijden heb je nog meer auto's op de weg en nog meer parkeerproblemen, zie het nut er verder ook niet zo van in. (behalve misschien dus een kostenbesparing als je dan maar je brommerrijbewijs niet doet en meteen aan je autorijbewijs begint, waar je ook mee op de brommer mag)

Iris
06-11-2011 om 16:11
Voor mijn part vanaf 24 jaar
Ik vind 18 ook nog te vroeg om alleen een auto te besturen en verantwoordelijk te zijn voor je weggedrag als ik eerlijk ben. De meeste ongelukken worden immers veroorzaakt door mensen tussen 18 en 24 jaar, vooral roekeloos rijgedrag. Kennelijk is het overzien van situaties, inschatten van snelheid en verantwoordelijkheid bij heel veel jongelui toch erg moeilijk. Ik zou zeggen: begin met je 22ste met rijelssen en ga na 24 de weg op. Waarom zo vroeg> Rijlessen zijn ook nog eens hartstikke duur en als je wat opuder bent heb je waarschijnlijk wat meer geld.
Ik denk dat dit kabinet het aanmoedigt om zo vroeg mogelijk iedereen in de auto te krijgen!
Ik zelf ben met 20 begonnen met rijlessen en toen ik mijn rijbewijs had, had ik ook geen auto en ook geen auto nodig, ik deed alles op de fiets. Later, toen ik wel een auto nodig had moest ik weer opnieuw 4 lessen nemen.

Stenna
06-11-2011 om 21:11
Vanaf 24
Dat klopt niet P. Wat Iris zegt klopt nl ook niet helemaal: niet mensen tussen de 18 en 24 maken de meeste ongelukken maar jongens tussen de 18 en 24. Voor meisjes geldt het niet. Het komt ook niet door te weinig ervaring oid maar door "risk-seeking" gedrag dat speciaal hoort bij de groep, wat weer veroorzaakt wordt doordat hun testosteron precies in de leeftijdsfase piekt. Ze doen dan wel meer domme dingen, criminaliteit piekt ook in diezelfde leeftijdsfase bij jongens, bijv. Dus het geldt niet voor jouw ouwe vader hoor (of hij moet een late nieuwe hormoonopleving hebben ofzo). Dus het is zeker zinvol rijlessen uit te stellen tot na hun 23e (voor jongens dan).
groet,
Stenna

Stenna
06-11-2011 om 22:11
En ouderen veroorzaken wel meer ongelukken dan gemiddeld, maar MINDER dan de jongens tussen 18 en 24 (veel minder zelfs)

dirksmama
08-11-2011 om 07:11
Eens met iris
Er zitten veel te veel mensen in auto's in Nederland. Jongeren veroorzaken veel ongelukken. Laat jongeren eerst maar eens van hun 16e tot hun 23e ervaring in het verkeer opdoen op een brommertje. Misschien dat ze dan besluiten gewoon helemaal geen auto nodig te hebben.
Auto's zijn lethal weapons, maar de meeste mensen willen het niet inzien.
Wat de oorspronkelijke vraag betreft...waar HAAAAAAAL je het vandaan?

Tirza G.
08-11-2011 om 22:11
Eeeeh........
Je dochter zit achter het stuur en bedient de auto. Als de Vieze Instructeur iets oneerbaars wil doen, knallen ze zo tegen een boom. Dus ik denk dat hij zijn handen thuis houdt.
Tirza

Tirza G.
09-11-2011 om 15:11
Oooooooo datte
Nou, in dat geval heeft Rijlesmeisje toch nog altijd een gaspedaal, een toeter, alarmlichten en haar mobiel onder handbereik. Ik mag toch hopen dat Vieze Instructeur ook geen krassen op zijn lak wil.
Tirza