Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dr. Oekter

Dr. Oekter

10-08-2015 om 11:08

Dochter en vriendje op één kamer

Hallo allemaal,

Mijn dochter (bijna 16) en haar vriendje (16) hebben een relatie van ca. negen maanden.
Ze hebben al regelmatig bij elkaar thuis geslapen, alleen bij ons thuis op één kamer, aangezien er geen ruimte is.
Maar laatst heb ik voorbehoedsmiddelen, etc. ontdekt en afgepakt. Ik ben er fel op tegen dat pubers het bed delen. Ik en mijn dochter hebben hier al vaker een gesprek over gehad, maar zei dat ze samen niet aan het vozen waren.
Ik heb haar en haar vriendje hier apart op aangesproken. Beiden reageerden ze eerst dat ze zich betrapt voelden en later laconiek.
Dus ik heb nu ook bij mij thuis nog net een plekje gevonden om het vriendje te laten slapen, zodat het bed delen met elkaar zo min mogelijk gebeurt.
Ik vraag me af of ik de juiste keuze heb gemaakt.

Thomas

Thomas

naief

's Middags kunnen ze ook seks hebben, dus als ze willen doen ze het toch. Voorbehoedsmiddelen afpakken is ook niet zo slim, straks is je dochter zwanger. En als ze eenmaal seks hebben gehad blijven ze het doen.

Jaina

Jaina

Waarom sta je het dan toe?

Waarom sta je dan toe dat het vriendje blijft slapen? Ik wil dit ook niet in mijn huis hebben. Maar ik ga niet aan de ene kant wel een vriendje laten slapen hier en aan de andere kant zeggen dat ze niks mogen doen. Zo werkt het gewoon niet. Niemand blijft hier slapen.

Marietje

Marietje

10-08-2015 om 12:08

Ik heb een zoon van 15 (bijna 16)

en die is nu vandaag voor het eerst naar zijn vriendinnetje toe, aan de andere kant van het land. Hij blijft niet slapen daar, komt met de (1-na-)laatste trein terug. Maar ik maak me geen illusies dat er niets kan gebeuren, en ik heb hem op het hart gedrukt niets tegen zijn (of haar) wil te doen, en wat ze doen veilig te doen. Hij reageerde 'ma-am, duh, denk je nou echt dat we niet weten wat we doen...'. Zij is (net) 17, dus best een stuk ouder dan hij, en zij is niet zijn eerste vriendinnetje. Met de anderen is het (bij mijn weten) nooit verder gekomen dan zoenen en voelen, maar op die leeftijd doen hormonen vreemde dingen met onze kinderen. Bij elkaar slapen zou bij mij ook nog een stap te ver zijn, hoewel ik ook wel weet dat als ze iets willen ze het toch wel doen, en dan liever in een veilige omgeving. En ik denk dat als hij een relatie van 9 maanden zou hebben dat ik er al anders in zou staan.

tomaatje

tomaatje

10-08-2015 om 12:08

je geeft dubbele signalen dr. Oetker

Je laat ze op een kamer slapen en als je voorbehoedsmiddelen ontdekt (hoe?), dan pak je die af.

Als je het signaal (meer is het niet trouwens) wilt geven dat je seks onder jullie dak (nog) niet op prijs stelt, dan moet je hen niet dezelfde slaapkamer geven. Uiteraard zijn er 101 andere plekken voor seks, maar niet samen slapen geeft een signaal.

Ze nemen geen risico's en gebruiken voorbehoedsmiddelen (die ze zelf hebben geregeld, veel ouders zetten die voor algemeen gebruik in de badkamerkast, voor het geval dat). Ze tonen dus verantwoordelijkheidsgevoel. En jij pakt dat af.

Je hebt nu een aparte logeerplek georganiseerd. Lijkt me geen goed idee, dat had je aan het begin van dit proces moeten doen, als je je overtuiging met een helder signaal kracht had willen bijzetten.
Het is naïef te denken dat ze 'het nu niet meer doen'. Die stap is geschiedenis.

Je bent er fel op tegen.
Waarom precies?
Heb je dat helder?

Snapt je dochter dat?

Jessica O

Jessica O

10-08-2015 om 13:08

Mijn vriendje sliep ook altijd op de logeerkamer,(als hij al mocht blijven slapen) maar een plekje en tijd is zo gevonden hoor.

Zorg juist dat ze voorbehoedsmiddelen hebben, of wil je graag oma worden?

Agatha

Agatha

10-08-2015 om 14:08

Jaina

Alleen even een vraag aan Jaina, ik heb mijn twijfels bij topicstarter eerlijk gezegd (zelf puber? - sorry...).
Waarom wil jij dat niet hebben in jouw huis?

Dees

Dees

10-08-2015 om 14:08

Ze gaan toch wel vrijen hoor.

Wat mijn zus en zwager hebben gedaan (die hebben 3 meiden van nu 18,20 en 22) maar toen ze vriendjes begonnen te krijgen hebben ze alle meiden een 2-persoonsbed gegeven. 2 meiden delen samen een kamer dus daar zal niet zoveel gebeuren. Hoe je het ook went of keert als ze sex willen zorgen ze dat het wel gebeurd, dan kan het maar beter in jouw huis in hun eigen bed gebeuren dan zoals ik laatst vanaf mijn werkplek heb mogen aanschouwen in de bosjes naast een kantoorgebouw.

En voorbehoedsmiddelen afpakken is niet handig, die kids hebben weinig geld en hebben daar al een deel van besteed aan voorbehoedsmiddelen hopelijk voor jou hebben ze genoeg (over) voor nieuwe, want ze gaan hoe dan ook met elkaar aan de slag of je het nu wilt of niet.

Jaina

Jaina

10-08-2015 om 15:08

Agatha

Omdat ik seksuele relaties als exclusief zie en thuis vind horen binnen een langdurige, volwassen relatie tussen twee volwassenen, het liefst gezegend met een huwelijk. Natuurlijk zullen mijn kinderen daar zelf hun weg in vinden en hun eigen ideeen ontwikkelen maar in mijn huis heb ik dat liever niet.

Lieke

Lieke

10-08-2015 om 16:08

Twee (bijna) 16-jarigen op een kamer laten slapen? Dat noemen wij hier thuis de kat op het spek binden. Goed van die 2 dat ze tenminste wel aan voorbehoedsmiddelen denken (ik neem aan condooms), verstandig van hen. Je kunt niet verwachten dat als ze op een kamer slapen ze allebei de handjes boven de deken houden. Dat is wel erg naief. Mijn ervaring is, dat als ze willen, ze toch wel een plekje vinden om het te doen. Bijvoorbeeld als jij even boodschappen gaat doen, met je partner een avondje weg bent etc. Voorbehoedsmiddelen afpakken vind ik het laatste wat je had moeten doen. Dus, ik zou maar snel over anticonceptie met hen praten of anders overleggen dat ze elkaar alleen bij elkaar thuis zien met chaperone erbij en s nachts opblijven om voor haar deur te blijven zitten. Een vriendin van mij sloop vroeger ook over de gang naar de logeerkamer. Anders voorspel ik je dat het misschien wel helemaal fout gaat qua zwangerschap. Gelukkig zijn zij wel verstandig.

Agatha

Agatha

10-08-2015 om 17:08

OK Jaina

Dan is het dus ook echt de bedoeling dat je ze meegeeft dat het slecht is. Duidelijk.

zebra

zebra

10-08-2015 om 22:08

idd naief

ik denk dat het nu niet meer helpt om het vriendje in een andere kamer te laten slapen, als ze willen zoeken ze elkaar toch wel weer op. En er is altijd wel een momentje waarop je zelf niet thuis bent. Het afpakken van de voorbehoedmiddelen vind ik dan ook niet bepaald handig.

mirreke

mirreke

12-08-2015 om 03:08

Respectloos

vind ik het. Spullen afpakken die niet van jou zijn. Moet je niet doen. Werkt contraproductief.

Dus, ja ik denk dat je een fout hebt gemaakt. Ik zou met beiden in gesprek gaan, dat je vanuit je emotie hebt gereageerd. Ik zou die voorbehoeding teruggeven.
Als ouder geef je dingen mee in de opvoeding en bespreek je dat. Maar nu moet je dochter ook zelf laten ontdekken. Ik zou wel goed willen meegeven dat ze het van beide kanten uit ook echt zelf moeten willen, dat geen van beiden zich overgehaald moet voelen. En dan moet je verder ook gaan vertrouwen op die opvoeding van jou, dat je dochter vanuit overtuiging dingen doet.

Amare

Amare

12-08-2015 om 09:08

Jaina

Het lastige is dat pubers hun verliefdheid beschouwen als langdurig en blijvend en voor altijd. En zichzelf zullen ze beschouwen als 'heel volwassenen'. Dus als dat je uitgangspunt is, vinden je dochter en haar vriend waarschijnlijk dat het logisch en terecht is dat ze sex hebben. Jouw norm nemen ze dus netjes over, maar ze interpreteren hem wel op zijn pubers.

En dan zijn voorbehoedsmiddelen erg handig om te voortkomen dat ze over 9 maanden echt als volwassenen moeten samenleven.

Emma

Emma

12-08-2015 om 10:08

Vozen

De term "vozen" die je gebruikt komt in mijn beleving niet erg overeen met wat je nou eigenlijk wil zeggen over een langdurige, liefdevolle relatie. Ik hoop voor deze kinderen dat ze prettiger met elkaar kunnen omgaan. Mét voorbehoedsmiddelen, zoals ze dat zelf willen.

Angela67

Angela67

12-08-2015 om 15:08

is ts wel echt

ik vind de openingsposting een redelijk hoog pubergehalte hebben. Wellicht is het een grapje?
gr Angela

Agatha

Agatha

12-08-2015 om 15:08

Vast

Ja, doelde ik ook al op. Ook nog geen reactie van TS. Ach, misschien kunnen ze iets met de tips en het is wel een interessante discussie.

Violetta

Violetta

12-08-2015 om 22:08

Is dit echt?

Zoals andere ook al schreven, ik twijfel aan de echtheid van dit topic. Welke ouder stopt er nu twee pubers van 16 bij elkaar op een kamer en denkt vervolgens dat er niks gebeurt. Dream on...

Astrid

Astrid

13-08-2015 om 11:08

Violetta

Waarom zou er iets moeten gebeuren? Niet elke puber is voorlijk op dat gebied of gaat gelijk met een vriendje of vriendinnetje naar bed.

Katniss

Katniss

13-08-2015 om 16:08

Het hoeft natuurlijk niet maar je bent knap stom bezig als je vervolgens de condooms afpakt. Niemand is zo dom.

Violetta

Violetta

13-08-2015 om 18:08

Astrid

'Waarom zou er iets moeten gebeuren? Niet elke puber is voorlijk op dat gebied of gaat gelijk met een vriendje of vriendinnetje naar bed'.
Er zijn inderdaad pubers die daar niet mee bezig (lijken te) zijn. Maar bij nagenoeg alle 16-jarige pubers gieren de hormonen door het lijf ook al lijkt dat soms van niet omdat ze te verlegen of introvert zijn. Zeker bij pubers die duidelijk geïnteresseerd zijn in het andere geslacht en verkering hebben lijkt het me niet slim om ze samen te laten slapen als je niet wilt dat ze seks hebben. Overigens heeft het setje van TS al 9 maanden een relatie en ik vind het dan ook echt niet vreemd dat ze nu zo ver zijn dat ze seks hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.