Feest mee met Ouders.nl: win deze week fantastische giveaways!

24 februari 2014

Zelfstandig naar school, of brengen en halen?

Waarom zou je je kind naar school brengen? Een onveilige route is maar één van de redenen, zo blijkt.

De meeste basisschool-kinderen worden naar school gebracht (en weer opgehaald) door hun ouders. Een minderheid gaat alleen. Dat blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN).

De belangrijkste redenen voor brengen en halen:

  • omdat ouders hun kinderen te jong vinden om alleen te reizen (61%);
  • omdat ouders het gewoon gezellig vinden (42%);
  • vanwege onveilige verkeerssituaties (39%).

Gemiddeld gaven ouders een 6,3 voor de veiligheid van de route naar school, waarbij scholen met een VVN Verkeersouder hoger scoorden dan scholen zonder VVN Verkeersouder. De meeste onvoldoendes werden gegeven in de stedelijke gebieden.

Verkeersouders

Op dit moment heeft ruim 40% van de basisscholen een verkeersouder. Op scholen met een verkeersouder worden minder kinderen met de auto gebracht, en fietsen en lopen kinderen vaker zelfstandig naar school.

Een woordvoerder van VVN: "Eigenlijk kan een school niet meer zonder VVN verkeersouder. De verkeersouder is vaak de aanjager van verkeersactiviteiten op de basisschool. En zet verkeersveiligheid hoog op de agenda bij leerkrachten en spreekt ouders aan op hun gedrag in de schoolomgeving".

Verkeersouders lijken dus een goede methode om de vicieuze cirkel te doorbreken: ouders brengen hun kind met de auto naar school omdat het zo gevaarlijk is op straat. Daardoor wordt het nóg drukker en dus nóg gevaarlijker met al die auto's rond de school. Als je dat gedrag kunt doorbreken met verkeersouders is dat natuurlijk winst.

Drukke stad

Of verkeersouders net zo effectief zijn in de stad als daarbuiten, wordt niet helemaal duidelijk uit het onderzoek van Veilig Verkeer Nederland. Onze indruk is in ieder geval dat ouders in drukke steden hun kinderen toch wel langer begeleiden dan ouders in wat rustiger gebieden.

In principe zijn we het eens met de oproep van VVN om kinderen al op jonge leeftijd te leren om zelfstandig naar school te gaan maar de vraag blijft of dat wel reëel is, in drukke steden met al die zwermen opgevoerde scooters die over het fietspad stuiven.

Oplossingen

In Nieuwegein zijn sinds 2012 gemarkeerde veilige schoollooproutes door rustige straten gecreëerd. De oversteekplekken worden aangegeven met stoeptegels met een Nijntje-prent. Uit onderzoek blijkt dat meer ouders daardoor hun kinderen zelfstandig naar school laten gaan.

Opmerkelijk is dat woonerven minder goed werken dan je zou verwachten. Al sinds jaar en dag klagen ouders op ons forum over maniakken die over hun woonerf scheuren.

Ouders kunnen ook zelf initiatieven ontplooien, of de handen ineen slaan en samen oplossingen bedenken. Met name voor lokale initiatieven is ons vernieuwde forum bij uitstek geschikt als communicatiemedium. (Kies de rubriek "Basisschoolleeftijd" en start een discussie waarin u uw eigen woonplaats of buurt in het subject noemt.) Algemene suggesties kunt u hieronder vermelden bij de reacties.

Reacties

Bootstrap Media Another Preview
26-02-2014 21:02
<p><b>Wat betreft die</b></p>
<p> Wat betreft die zelfstandigheid op weg naar school, wat verandert dat razendsnel tot mijn spijt.<br />
Al jarenlang geef ik muziekles in de buitenschoolse uren en dan komt de eerste dus direct uit school naar mij toe.<br />
De school ligt in mijn zicht, maar je moet even een brug over, verder zonder eng oversteken,<br />
dus ik ben altijd gewend geweest dat kinderen zo vanaf groep 5 zelf naar les komen.<br />
Ze wonen allemaal vlak in de buurt, dus zelfs in het donker gingen kinderen zelf naar huis terug.<br />
Dat is helaas voorbij, zouden de Roberts en Bennos daar ook mee te maken hebben?
</p>
<p> Ik merk aan mijn zoontje van 7 dat hij staat te popelen zelf op pad te gaan en dit op zich ook aankan,<br />
goed orientatievermogen, verantwoordelijk gedrag, al in staat tot redelijk verkeersoverzicht, enz.<br />
Maar los van de stapelgekke mensen die hier zo in de buurt lopen (al of niet spacend ten gevolge van overvloedig drugsinname<br />
en/of psychiatrische chaos in de kop), is het verkeer hier ook levensgevaarlijk.<br />
We hebben paar situaties al gehad, die net goed afliepen. In Amsterdam is men al als fietser anarchistisch, maar nieuw is dat nu ook<br />
zelfs autos door rood rijden en sowieso iedereen precies doet waar hij zin in heeft en alleen maar op zichzelf let.<br />
Op weg naar school moet hij kolkend drukke verkeersaders over.
</p>
<p> Ik vind dat heel erg, want je merkt op vakantie, waar ze wel hun gang kunnen gaan, dat je heel andere kinderen krijgt,<br />
die zich motorisch veel sneller ontwikkelen en ook gewoon conform hun leeftijd zich zelfstandig ontwikkelen.<br />
Je komt kinderen tegen van 9 jaar die nog niet kunnen fietsen!<br />
Nu ja, het stadse leven heeft weer andere voordelen.<br />
Grandiose musea onder handbereik bijvoorbeeld, vanaf dat ze net konden lopen.
</p>
<p> Nog 1 fenomeen ten aanzien van verkeersveiligheid:<br />
de bakfietsouder.<br />
Er zit een bepaalde glow in hun ogen en ze eigenen zich alles toe, weg en stoep.<br />
Vooral dat laatste vind ik ontzettend asociaal, als er 1 weer eens over de stoep langs je komt scheuren.<br />
Dus verkeersveiligheid maken we met z'n allen.
</p>

Plaats een reactie

Vul een reactie in.
Vul a.u.b. je naam in.
Vul a.u.b. je e-mailadres in.