
10 februari 2014
Van Cito-toets naar Entreetoets
Misschien is dit het laatste jaar van het Cito-circus. Of niet? Mét praktische tips voor deze Cito-week.
Deze week maken 165.000 leerlingen van groep 8 de Cito-toets (officieel: de Eindtoets Basisonderwijs. Het Cito maakt meer toetsen dan alleen die Eindtoets). 200 vragen die je toekomst kunnen maken of breken; als leerling of als school. Want niet alleen de kinderen worden erop afgerekend, maar ook de school zelf. Voor basisscholen is de gemiddelde Cito-score een soort rapportcijfer voor de kwaliteit van het onderwijs geworden. Zo was het nooit bedoeld, maar inmiddels werkt het wel zo.
Naarmate de Cito-scores belangrijker werden, nam ook de kritiek erop toe. Onderwijskundigen wezen bijvoorbeeld op het gevaar van 'teaching for the test', oftewel: dat scholen hun leerlingen trucjes gaan aanleren om de Cito-toets goed te maken, in plaats van echt onderwijs te geven.
Cito in april
Om aan die kritiek tegemoet te komen, wordt vanaf volgend jaar (2015) de eindtoets niet meer in februari afgenomen, maar in april, als de inschrijvingen op de middelbare scholen al binnen moeten zijn. Daardoor kunnen middelbare scholen niet meer selecteren op Cito-scores, en telt vooral het advies van de basisschool.
Op zich lijkt dat een gunstige ontwikkeling, omdat daardoor dat hele Cito-circus met de bijbehorende Cito-stress en de peperdure Cito-trainingen (denk aan 300 à 600 euro per kind) de nek wordt omgedraaid. Maar mogelijk gaat dan de aandacht - bijvoorbeeld qua trainingen - verschuiven van de Eindtoets naar de Entreetoets die in groep 7 wordt afgenomen. (Er zijn er meer: ook in de groepen 5 en 6 kunnen Entreetoetsen worden afgenomen, in het kader van het leerlingvolgsysteem.)
En dat is óók geen aantrekkelijke gedachte. De Entreetoets van groep 7 is immers vooral bedoeld om te kijken waar een kind nog zwakke plekken heeft, waardoor die in groep 8 nog bijgespijkerd kunnen worden. Advertenties voor Entreetoets-trainingen hebben we trouwens al gezien, dus misschien wordt het een kwestie van lood om oud ijzer. (Entreetoetsen trouwens zijn ook te koop op Martkplaats, omdat ze de laatste jaren niet gewijzigd zijn. Maar dat zal ongetwijfeld gaan veranderen. Kassa voor het Cito-instituut.)
Praktische tips
Een tijdje geleden vroegen we aan ouders met Cito-kinderen wat bij hen het beste werkte. Dat leverde de volgende praktische tips:
- doe wat je hart je ingeeft; dat is altijd beter dan welke tip van buitenaf dan ook. Vaste regels zijn er niet; elk kind vereist zijn eigen benadering;
- relativeer zo nodig de betekenis van de Cito-toets. Leg uit dat het slechts een hulpmiddel is bij de schoolkeuze, en niet meer dan dat;
- maak er desnoods een grap van: "Hoe minder je scoort op de toets, hoe minder huiswerk later, haha!"
- blijf kalm en heb vertrouwen in je kind. Het is zijn of haar toets en niet de jouwe;
- vermijd onnodige stress. Kom in deze periode dus niet aan met ziekte, scheiding of andere narigheid;
- zorg voor voldoende afleiding. Een verjaardag in de Cito-periode is mooi meegenomen;
- maak er een feestje van. Haal desnoods elke avond pizza of een McDonalds Happy-meal. Een beetje in de watten leggen kan geen kwaad;
- onzekere kinderen mogen best een beetje aangespoord en aangemoedigd worden ("Ah joh, je kúnt het!");
- ál te ontspannen kinderen kun je oppeppen door ze een leuk cadeautje in het vooruitzicht te stellen.
Succes gewenst!
Verah100
18-04-2014 14:04<p>Ik ben 11 en zit in groep 7 en ben woensdag begonnen met de entree die groep 8 vorig jaar had en het is een makkie dus no span</p>
<p>Wij hebben er wel iets bijzonders van gemaakt,het is toch een beetje een afsluiting van de basisschool. We hebben geen druk op onze zoon gelegd,hij had het schooladvies al binnen,en we hebben hem gezegd,stel hij verknalt die cito,dan nog kan hij naar de school van zijn keuze. We hebben hem elke dag laten kiezen wat hij wilde eten,zijn net als hij lekker mee vroeg naar bed gegaan,hebben met hem meegeleefd,en na het einde op dag drie,samen gevierd dat het erop zat. Nu is het wachten tot tien Maart,volgens de juf had hij de cito zeer goed gemaakt,zij had hem ook gemaakt en bij sommige kinderen door de toets gekeken. Dus dat is voor hem al een geruststelling. Ik heb er wel moeite mee,meer dan ik ooit had kunnen denken dan hij over een paar maanden al van de basisschool af gaat. Ik vind dat erg moeilijk,heb het idee hem weer een beetje meer kwijt te raken aan een weer iets grotere mensen wereld. Het gaat allemaal zo snel,ik zie hem nog gaan,met zijn sponge bob rugzakje naar groepje 1......en nu zijn we al 8 jaar verder......gek dat ik daar echt om huilen kan.....ik heb het er echt zwaar mee. Wie herkent dit?</p>
<p>Reactie van de redactie
</p>
<p>@Mastergoat (en anderen): de tips onderaan het artikel zijn afkomstig van ouders. Niet van de redactie. Wij (als redactie) hoeven 't dus niet noodzakelijk ermee eens te zijn. In dit geval fungeerden wij alleen als doorgeefluik.
</p>
<p>Henk Boeke (redactie Ouders Online)</p>
<p>Eens met Maanwicht, ze 'moeten' natuurlijk wel gewoon doen wat ze kunnen. De aanpak verschilt ook per kind. Bij zeer intelligente, maar ook faalangstige zoon werkt de aanpak uit mijn eerste bericht. Bij dochterlief (nu 15) juist niet. Dit herinnert mij aan de NIO toets die dochterlief ooit in groep 7 deed omdat ze nog niet zo lang op die basisschool zat en de vorige school een ander systeem hanteerde. De uitslag was VMBO kader/basisberoeps, hetgeen mij verbaasde omdat ik haar anders had ingeschat. Wat bleek: De NIO werd door een onbekende dame afgenomen die ook nog had gezegd dat het allemaal niet zo belangrijk was. Dus waarom zou je dan überhaupt je best doen? Gelukkig kwam dit bij de eind-CITO goed: Havo/VWO. Het schooladvies luidde echter VMBO-T. Ze doet toch Havo. </p>
<p>Dus gewoon niet scheiden deze week en niet doodgaan, maar het gezellig houden :-)<br />
ik denk alleen dat die huiswerkgrap en andere grapjes averechts werken: kinderen die niet van huiswerk houden maken de toets expres slecht en kinderen die bang zijn dat ze putjesschepper moeten worden krijgen faalangst.</p>
<p>Ik ben het eens met Master Goat. Op onze school wordt het "schooladvies" direct uit het LVS en dan met name de entreetoets getrokken. En laten dat nou ook CITO toetsen zijn. Er verandert dus helemaal niets.</p>
<p>Beste Redactie
</p>
<p>Ik kan de logica van een aantal hierboven beschreven punten niet helemaal volgen.<br />
Ten eerste wordt hier in één artikel zowel gesteld dat de eindcito in tweehonderd vragen de toekomst van de kinderen kan maken of breken en geadviseerd om de betekenis van de cito zoveel mogelijk te relativeren. Ik kan dit niet met elkaar rijmen.<br />
Ook wordt er gesteld dat het feit dat het Cito de entreetoets zal moeten aanpassen, 'kassa voor het cito' is. Deze redeneertrant kan ik niet volgen. Het steeds uitbrengen en verkopen van dezelfde toets is immers veel goedkoper en winstgevender dan het ontwikkelen van een nieuwe toets.<br />
Ten derde kan ik de gedachtegang niet volgen dat nu de eindtoets naar april verhuist, de scholen niet meer kunnen selecteren op cito-scores. De scholen gaan nu selecteren op andere cito-scores, namelijk die uit het LVS, maar dit blijft selecteren op cito-scores. In het gooi, waar ik werkzaam ben, zijn de toelatingseisen die voorheen waren gebaseerd op de standaardscore van de eindcito, inmiddels bijgesteld naar toelatingseisen voor het LVS. In wezen veranderd hierin weinig. En hoeveel gewicht het schooladvies in de schaal legt, blijft afhankelijk van de individuele scholen.
</p>
<p>Met vriendelijke groet<br />
Yaron de Bok
</p>
<p>Helemaal met Irrorojo eens. Beetje vreemd advies om te zeggen: vooral gewoon doen, verzwijg dat opa dood is en voer ze de hele week junkfood.<br />
Het is inderdaad een heel gewone week, zowel die van de Entreetoets als van de CITO.<br />
Dat idee dat je al op moet geven voor een school terwijl de CITO nog niet bekend is, vind ik ook vrij dom trouwens, wat nou als een kind veel ebter presteert dan verwacht? Onze oudste scoorde op de Entreetoets HAVO en op de CITO dik VWO. Dan had ze toch mooi op het verkeerde schooltype beland. Jaja, ze zeggen altijd dat dat dan wel weer goed komt. Maar in de praktijk worden kinderen zo hard mogelijk door de schooltijd gejaagd (neenee vooral niet zittenblijven) en is er erg weinig ruimte voor correctie. Het lijkt meer op een straaljager dan op een fiets, ze vliegen zo uit de bocht.<br />
Het zou handiger zijn om in plaats van al die keiharde beslismomenten, eens wat geleidelijker mee te bewegen met de ontwikkeling van kinderen. Ze ontwikkelen zich niet netjes volgens de boekjes maar volgens hun eigen grillige patroon. Misschien eens wat minder beleidsmakers en wat meer onderwijsprofessionals mee laten beslissen.</p>
<p>Vreemde aanbevelingen... Niet aankomen met ziekte lijkt me nogal lastig, zeker niet als het een ernstige is. En er een feestje van maken en daarbij ongezond voedsel geven als zogenaamde beloning? Nee hoor, het is gewoon een normale week, net als anders. Dus gewoon eten, gewoon naar de voetbaltraining, geen aanstellerij, geen gedoe, gewoon toetsen maken net als de oefentoetsen van vorige week. Al die ouders die lopen te stressen helpen niet echt mee om de rust te bewaren... Dus de tip om te relativeren vind ik dan nog het beste advies. Zo belangrijk is het allemaal niet. Het gaat vooral om de ontwikkeling tijdens de gehele schooltijd. </p>