
26 november 2014 door Marieke Langeslag-Loomans
Eerste hulp bij studiekeuze
[Advertorial]
Uit onderzoek blijkt dat jongeren de mening van hun ouders bij het maken van hun studiekeuze belangrijk vinden. Hoe kun je jouw kind nu zo goed mogelijk helpen bij het maken van deze keuze?
Onderzoeker dr. Frans Meijers geeft aan dat jongeren hun studie- en beroepskeuze zien als een individuele keuze maar zij betrekken meestal wel hun ouders daarbij. Kinderen nemen ook voor een groot deel het wereldbeeld van de ouders over wat betreft arbeid en beroepen en studie.
Ouders zijn in het studiekeuzeproces belangrijk wat betreft het doorgeven vanuit de opvoeding, maar geven voornamelijk informatie door die zij zelf paraat hebben. In die zin is de reikwijdte van de informatie die ouders kunnen geven soms beperkt, namelijk vanuit hun eigen perspectief. Externe aanvullende informatie kan de studiekiezer verder helpen met het matchen van zelfbeeld en het aanbod van studies en de latere beroepspraktijk.
Hoe kun je – samen met je kind – aan de slag?
1. Hulp nodig bij het uitvogelen wat je leuk vindt? Doe eens een interessetest
Heeft je kind nog geen idee wat hij of zij leuk vindt? Maak dan eens een interessetest. Zo’n test kan helpen om erachter te komen welke studierichtingen er zijn én welke bij jouw kind passen. Op de onafhankelijke studiekeuzesite www.studiekeuze123.nl (gefinancierd door OCW) staan enkele testen.
2. Onderzoek de mogelijkheden
Het profiel dat je kind heeft gekozen bepaalt voor een groot deel welke opleidingen tot de mogelijkheden behoren. Met sommige profielen heb je namelijk geen directe toelating tot een studie. Om te weten met welke profiel je toegang hebt tot welke studie kun je gebruik maken van de tool Van Profiel naar Studie. Hierin zie je meteen wat direct kan (eventueel met aanvullende vakken) en waarvoor je wellicht nog een bijspijkercursus moet volgen.
3. Open dagen bezoeken
Ervaar hoe het is om te studeren! Ga eens mee naar een open dag. Steeds meer opleidingen organiseren open dagen/avonden speciaal voor ouders! Aankomende studenten kunnen ook deelnemen aan een meeloopdag of proefstudeerdag. Tijdens een meeloopdag word je gekoppeld aan een tweede- of derdejaarsstudent. Je volgt samen de colleges en werkgroepen van die dag. Tijdens een dagje proefstuderen vorm je met een groepje scholieren een nieuwe klas voor één dag en kun je een hoorcollege, practicum of werkgroep volgen.
Een volledig overzicht van alle open dagen vind je in de Open dagen kalender van Studiekeuze123.
4. Stel kritische vragen tijdens een open dag
Tijdens een open dag wordt er veel informatie verteld over de opleiding en de instelling. Door mee te gaan met je kind kunnen jullie samen deze informatie opslaan! Maar stel ook zelf kritische vragen!
Om je op weg te helpen:
1. Hoeveel college-uren of contacturen heb je per week?
2. Hoeveel studenten zitten in het eerste jaar?
3. Is er een bindend studieadvies en wat houdt dat in?
4. Zijn er bepaalde ‘struikelvakken’ die lastig zijn? Heb je tips om die wel te halen?
5. Waarin verschilt deze opleiding ten opzichte van dezelfde opleiding in andere plaatsen?
5. Vergelijk opleidingen
Wat is het verschil tussen opleidingen? Kijk eens naar de studentenoordelen bij een opleiding. Elk jaar vindt de Nationale Studenten Enquête plaats. Daarin beoordelen ruim 230.000 studenten hun opleiding over bijvoorbeeld docenten, sfeer, inhoud en faciliteiten. Hun oordelen kunnen helpen bij het bepalen welke opleiding past!
Ook de handige tool Studie in Cijfers geeft een objectief beeld van hoe een opleiding het doet ten opzichte van dezelfde opleiding bij andere hogescholen of universiteiten. Deze tool is gemaakt in opdracht van het ministerie van OCW en de studentenorganisaties om studiekiezers een neutraal beeld te geven van de opleiding.
Marieke Langeslag-Loomans
is communicatiemedewerker bij Studiekeuze123.
irmgard56
11-01-2015 18:01<p>beste mensen /ouders van onze Tieners.<br />
ja het is een hele opgave van de keuze maken ,ons meisje is 15 en half, en heeft de aanleg voor Fotografie. Ja ook naar opendagen geweest gisteren.heel breed onderwerp MAAR slechte organisatie.we zouden 5 x 30 minuten krijgen uitleg van school theorie en praktijk. van op welke school ze zou moeten zijn. MAAR helaas, 30 minuten en de rest kon je d elokalen gaan zoeken van elk onderwerp appart. vele mensen zoals wij zijn na 20 minuten naar huis gegaan. het was zeer slecht en een teleurstelling.zo onduidelijk. maar 2 dikke folders/boekjes meegenomen waar tijden van scholen en opleidingen instaan.daarbij achter 2 weken ouderavond voor de uitleg ervan,het zla me benieuwen. wat daar uit zou komen. welke opleiding bij hun past, ja in elk geval ons dochter had eerst mode ontwerpster/daarna was het dit fotografie. de mentor zei me nog ze doet het goed op school,JA ze had een goed raport, MAAR werkt zich te pleuris en krijgen eigenlijk NU TE veel huiswerk zelfs in de afgelopen Kerstvakantie 4 VAKKEN en Engels met elk hoofdstuk uitwerking/samenvatting. moest alles geleerd en af zijn vOOR de 1e week na de kerstvakantie.TE GEK, ZIJ mag niet meer ziek worden voorlopig, zij zit in het stage jaar kader 3. VMBO . word men ziek met de stage moet men die inhalen in vrije tijd en of vakantie, 1 stage heeft ze achter de rug Dierenzaak. NU 1x al stage gehad Zeeman. ook 3 maanden. daarna de laatste 3 maanden moet ze maatschappelijke stage. ja ga zo maar door. in dit stage jaar NOG MINDER tijd als het afgelopen schooljaar. geen tijd meer voor zich zelf WAT WEL VOOR SCHOOL gaande kinderen wel NOG belangrijk is.of zie ik dat verkeerd.<br />
onze meid heeft een ziekte beeld van : hyper mobiel in de enkels/ te snel moe het avonds./ slaapt slecht het avonds/ heeft dergelijke na ernstige val met fiets iets overgehouden aan haar knie. en last van blaasontsteking. en als laatste chronische nekpijn. loopt altijd met een sjaal om de nek. WILT daardoor geen lessen missen en of naar "n arts te gaan. ja het is een vechtster. en 15 en half. wil graag werken op zaterdags en sparen voor een foto camera. en in de vakantie"s. meestal gaan ik de moeder en zij samen om de 14 dagen en of 1 x per maand samen shoppen. als ze kledij en of schoenen wil. dan gaan we gezellig even samen. maar soms kan ze niet met de testen en proefwerken toetsen haar hoofd bij mekaar houden de laatste tijd. alles door mekaar, kon wel ge brainwashed zijn. ze pakt het niet op. ZO VOL VAN DE LESSEN EN VAKKEN ZIT ZE en aan fotografie daar vind ze haar stuk in. het is moeilijk de plannen te maken met huiswerk, daar HEEFT ZIJ moeilijkheden mee. WIE ZOU HAAR WILLEN HELPEN EN OF STEUNEN? zouden we dankbaar zijn. dit jaar examen en komend jaar. ik en mijn lieve man zijn heel erg trots op haar /ons lief meisje. maar zou graag minder gas moeten kunnen geven. wie kan ons iets vertellen. alvast bedankt.</p>